Conducció

«Sigues l’home que vulguis ser, però sigues un home viu»: la pionera campanya de trànsit de França

Vuit de cada 10 morts al volant són homes: Trànsit posa el focus en la conducció masculina

Homes i volant: les xifres d’una relació perillosa

«Sigues l’home que vulguis ser, però sigues un home viu»: la pionera campanya de trànsit de França
1
Es llegeix en minuts
Enric Bonet

La Seguretat Viària francesa va publicar al febrer una campanya en què vinculava els accidents de trànsit amb els estereotips de la masculinitat. Com passa a Espanya i al Regne Unit, els homes francesos estan implicats en la majoria dels incidents viaris. El 84% dels responsables d’accidents mortals són homes i el 78% dels que moren a la carretera també. 

Aquest marcat biaix de gènere es deu, en part, a la idea preconcebuda que els homes tenen un talent natural per conduir. I al fet que conduir més ràpid és sinònim de virilitat. Segons l’equivalent francès de la Direcció General de Trànsit, «de manera urgent, fa falta alliberar els homes de les expectatives socials que els inciten a associar virilitat amb prendre riscos». Per aquesta raó va impulsar una campanya publicitària que qüestionava aquests tòpics. 

«Seguretat en joc»

Notícies relacionades

«No has d’imitar allò que la gent espera d’un home. Sigues l’home que vulguis ser, però sigues un home viu», deia el conegut actor Pio Marmaï, amb la veu del qual es va fer l’anunci. El van realitzar amb imatges d’un documental del cineasta francès Rémi Bezançon sobre la primera abraçada d’un pare al seu fill a la sala de parts. Una escena amb què es pretenia, segons la Seguretat Viària, incentivar els homes perquè «resisteixin a la pressió social quan la seguretat està en joc». La campanya es va difondre en cadenes de televisió, sales de cine i a internet.

Els impulsors de l’anunci es van inspirar en l’estudi «Masculinitats i risc a la carretera», fet pels sociòlegs Cyrille Dupré i Alain Mergier. «Ben aviat, des de la infància, el cotxet es converteix en un objecte íntim, un objecte de transmissió entre pares i fills. Això fa de l’automòbil un símbol de virilitat que perdura durant molt temps», va explicar Mergier en declaracions a l’emissora de ràdio France Inter.