Informe de Catalunya
Els estudiants d’ESO gairebé no veuen els seus familiars llegir llibres a casa
El 35,8% dels i les alumnes admeten que a les seves llars s’hi llegeixen llibres, a tot estirar, una vegada a l’any
La comprensió lectora dels estudiants baixa set punts a causa de la pandèmia (i el tancament d’escoles)
La disciplina a l’aula, bàsica per millorar la comprensió lectora
Llegeix les últimes notícies del Club d’Educació i Criança
Els i les alumnes de primària han baixat set punts en comprensió lectora, segons l’estudi internacional per al Progrés de la Comprensió Lectora (PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study), que s’ha fet públic aquest matí. Ara bé, aquests nois i noies ¿veuen llegir a casa seva els pares, germans o altres familiars? No gaire.
El 35,8% dels i les alumnes que viuen a Catalunya i que estan matriculats en 4t d’ESO admeten que a casa seva s’hi llegeixen llibres, a tot estirar, una vegada a l’any. El 31,2% admet que els seus familiars llegeixen un o uns quants cops a l’any. Només el 18,6% veu llegir a casa una o diverses vegades a la setmana mentre que un percentatge encara més baix (14,4%) veu els seus llegir llibres cada dia. Així ho assegura l’estudi sobre hàbits lectors publicat aquest mes pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
L’informe, que se centra en el curs 2021-2022, insisteix que l’hàbit lector de l’alumnat és conseqüència d’un «llarg procés» en el qual la motivació i l’acompanyament familiar té un paper bàsic. Llegir i comprendre el que es llegeix –que implica saber diferenciar informació d’opinió, treure’n conclusions i idees fonamentals i resumir un text– està directament relacionat amb les competències científiques i matemàtiques.
Un nen que viu en una casa sense llibres presenta, a l’acabar l’ESO, un retard cognitiu d’any i mig respecte qui en té cent, segons adverteix el pedagog, professor i filòsof Gregorio Luri al seu últim llibre, ‘Sobre el arte de leer’. No obstant, les famílies també suspenen en hàbits lectors.
L’estudi català confirma que es llegeix menys a casa de manera habitual (un cop a la setmana com a mínim). És una cosa que només fan el 33% de les famílies, un percentatge que està caient des del 2019 (50%). El 2021 va ser del 37,9%.
La pèrdua d’hàbits lectors «incideix directament en el descens dels resultats acadèmics», assenyala l’informe, que remarca que la lectura és la base de qualsevol aprenentatge. «És necessari que la família i l’escola treballin juntes per fomentar els hàbits lectors perquè els estudiants augmentin els seus coneixements, despleguin tot el seu potencial personal i sàpiguen espavilar-se en la societat actual».
Educació Mestres i professors Educació secundària Educació primària Educació a Catalunya Llibres Club d'Educació i Criança Col·legi Mares, pares i nens Fills Família
- Europa es prepara per a la primera missió de defensa interplanetària
- Arrest Un detingut per agredir tres persones, una d'elles una nena d'un any, a Montjuïc
- La cerimònia inaugural vol sorprendre el món
- Morad torna als blocs de la Florida al guanyar el cas del ‘desterrament’
- Illa manté en el seu Govern més de 60 alts càrrecs de l’etapa Aragonès
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Salvador Illa inaugura la Ciutat Esportiva Damm
- L’auditor diu que el Barça perd més dels 91 milions que admet
- El Barça no concreta la data de retorn a l’Spotify Camp Nou
- El futbolista total