Mals temps per a Rodalies

Renfe denuncia l’«ofensiva contínua» del Govern i lamenta que l’expedient de Consum li arribi «a través de la premsa»

  • Consum: multa a Renfe de fins a un milió d’euros

  • Espectacular incendi elèctric en un tren de l’R3 de Rodalies

  • Revisió al pla de Rodalies 2020-2030:

Renfe denuncia l’«ofensiva contínua» del Govern i lamenta que l’expedient de Consum li arribi «a través de la premsa»

Zowy Voeten

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’avaria a l’estació de Rodalies de Gavà, dilluns de la setmana passada, i el fet que en menys de tres setmanes hi hagi eleccions municipals, ha elevat el to de les declaracions dels polítics locals, que venen de molt lluny, contra el mal estat de les infraestructures ferroviàries a Catalunya. El Govern segueix a l’espera que Adif aclareixi les causes de l’incident que ha deixat coix el ramal sud de la R2, manté el pols per obtenir el traspàs total de les competències vinculades al transport ferroviari i aquest dimecres ha anunciat que podria sancionar a Renfe amb fins a un milió d’euros pel caos de trens originat aquests dies al sud de Barcelona. L’operador públic, que depèn del Ministeri de Transports, ha lamentat haver conegut la notícia a través dels mitjans de comunicació i ha denunciat ser víctima d’una «ofensiva contínua».

L’anunci l’ha fet el conseller de Territori, Juli Fenàndez, durant una entrevista matinal a TV-3, en la qual ha culpat l’Estat de tots els mals de Rodalies. «Si el Govern no vol assumir les seves responsabilitats, nosaltres estem disposats a assumir-les totes», ha assegurat.

Ha negat que sigui un assumpte que hagi entrat en campanya electoral al recordar que es tracta de «problemes que es viuen diàriament i que formen part de la vida quotidiana». Sent Adif –que també depèn del Govern– el titular de la infraestructura, responsable de bona part de les incidències, és Renfe el receptor de les principals queixes i el protagonista d’aquest expedient sancionador per part de l’Agència Catalana de Consum, que imputa a Renfe pràctiques comercials deslleials i incompliment de les obligacions d’atenció als consumidors.

Notícies relacionades

L’operador, per la seva banda, assegura que la col·laboració «sempre és màxima amb el titular del servei (en referència totalment intencionada a la Generalitat), malgrat l’ofensiva contínua que es realitza contra l’empresa». La companyia assegura que ha sol·licitat «de manera reiterada» les actes d’inspecció de Consum de la demarcació de Barcelona, uns documents, afirma, que no els hi han volgut fer arribar. Sí que tenen les de Tarragona, que inclouen, segons la seva manera de veure, incidències «puntuals».

«És públic i notori que en totes les comunicacions s’indicava que els horaris no eren reals», defensa Renfe, sobre el fet que li atribueixin que les hores de pas dels trens no corresponien amb les que es podien consultar a la web. L’operador públic afirma que ja es van canviar els que fan referència a l’R2 Sud i el mateix s’ha fet aquest dimecres, nou dies després de l’avaria, amb els regionals afectats. Les infraccions que detecta Consum tipificades com a molt greus poden comportar una sanció d’entre 100.001 euros i un milió d’euros.