Temps regirats a Rodalies
Adif assegura que l’avaria de l’R2 la va poder causar un llamp caigut dies enrere
El gestor ferroviari, que encara no ha presentat el seu informe sobre l’origen de l’incident a Gavà, assegura que la infraestructura «estava en perfecte estat»
L’avaria de Gavà dispara el trànsit a la C-31
Els retards greus de Rodalies van afectar els usuaris quatre de cada cinc dies l’any passat
Difícil papereta la del director general de Conservació i Manteniment d’Adif, el valencià Ángel Contreras. Aquest dilluns ha visitat l’estació de Rodalies de Gavà, la que fa una setmana va tenir una avaria que ha deixat la línia R2 completament coixa. Aquest enginyer de camins, canals i ports ha rebut el president Pere Aragonès i el conseller de Territori, Juli Fernàndez, als quals ha posat al corrent sobre les tasques de resolució del problema. Molta serietat, durant el passeig. Després ha respost a la premsa, que s’ha presentat amb no poques preguntes sobre l’incident. Aquest alt càrrec del gestor públic ferroviari ha mantingut com a «possible i factible» la hipòtesi d’un llamp com a causa principal de la destrossa. Ha afegit, no obstant, que la tempesta elèctrica va poder produir-se dies enrere, deixant la catenària ferida de mort fins que un cable va cedir, es va desprendre i va tocar un senyal que va portar la sobrecàrrega fins a la caseta on hi ha l’enclavament, el cervell de l’estació.
El cas és que Adif encara no sap què va passar sobre les nou de la nit de dilluns, 1 de maig, Dia del Treballador. I tampoc està clar quan sortirem de dubtes, ja que si l’endemà des del Ministeri de Transports, Mobilitat Agenda Urbana es va dir que aquesta setmana hi hauria informe definitiu sobre les causes, Contreras no s’ha volgut mullar sobre si serà finalment així.
«Estem més centrats en la resolució», ha argumentat, tot i que, en un suposició, i en un símil sanitari, una cosa són els metges i una altra, els investigadors científics. Sobre la possibilitat que la Generalitat faci la seva pròpia auditoria, s’ha limitat a dir que la col·laboració entre les dues administracions és total, sense concretar si els tècnics del Govern podran entrar a la ‘zona zero’ de Gavà. No pinta que passi.
«Elements externs»
Contreras ha assenyalat altres possibles causes. Ha explicat que, a més del llamp amb efectes en diferit, va poder passar que un tren sobrecarregués la xarxa al passar per aquest punt molt pròxim a l’estació de Gavà. I també va poder passar que un «element extern» a la infraestructura caigués sobre la catenària. És a dir, que l’impacte d’un plàstic volador hauria generat la sobretensió que derivaria en la «ruptura per fusió del fil de contacte de la catenària per sobretensió d’un element de subjecció de la pèrgola». Són coses, va afegir, que solen passar per actes vandàlics, intents de robatori en la infraestructura o per fenòmens meteorològics.
El que ha descartat categòricament és que es produís alguna fallada a la instal·lació ferroviària. «La catenària estava en perfecte estat», ha reblat, malgrat que Adif continua treballant en la seva investigació. Més d’un assistent –estava ple de càrrecs alts i mitjans de Territori– s’ha sorprès al comprovar aquesta seguretat davant un extrem que encara han de deliberar els experts.
Notícies relacionadesEn aquesta «concatenació de circumstàncies», en paraules de Contreras, també hi van jugar un paper important les mesures de seguretat destinades a tallar o desviar el flux elèctric, de manera que si es produeix una sobrecàrrega, l’incendi no arribi a l’enclavament. Preguntat sobre la presa de terra del senyal sobre el qual va impactar el cable carregat amb 3.000 volts, el responsable d’Adif ha assegurat que «se n’està comprovant l’estat per veure què ha pogut fallar o com va funcionar» durant l’incident. Si hagués funcionat (o si hi hagués la presa de terra), la descàrrega s’hauria dissipat i, segurament, no hauria passat d’allà.
Edifici homologat
No és cosa menys important, ja que d’aquest senyal que serveix perquè els maquinistes sàpiguen si poden depassar aquest punt, l’incendi va passar a la caseta de l’enclavament a través del cablatge. Sobre el fet que aquesta instal·lació sigui dins d’una caseta prefabricada –cosa que no fa gaire sensació de fortificació, atesa la importància del conjunt–, Contreras ha assegurat que el lloc està «homologat i compleix totes les normatives». El que no tenia, ha admès, és un sistema d’extinció automàtica d’incendis, però sí detectors de fum i extintors manuals. El personal d’Adif, una desena d’operaris, treballa de sol a sol per minimitzar l’afectació. Hauria de ser menys d’un mes, tot i que Gavà trigarà una mica més a estar al 100%.
- Accident a l’Alta Cerdanya El xòfer del bus sinistrat a França sumava deutes i avaries
- La ciclista Ares Masip denuncia un intent de violació
- La fiscalia francesa acusa d’"homicidi involuntari" el conductor del bus
- Mbappé enfonsa el Madrid a Bilbao
- Patrimoni BCN estudia restaurar la gran creu del mirador del turó de la Peira
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Tradicions Mura, un poble de postal ple de tions
- RUTA Occitània,a cop de tren
- CATA MAYOR Dani García reparteix ‘Leña’ a Barcelona
- Trobades festives On menjar bé en grup aquest Nadal a Barcelona