Trobada internacional de rectors a València

La universitat s’emplaça a formar el professorat en l’ús de ChatGPT

Els plans oficials de formació als docents no inclouen encara com incorporar la intel·ligència artificial a l’aula

  • Universitaris i adolescents es passen en massa a ChatGPT per fer treballs (i exàmens)

  • ¿Què és ChatGPT?: llums i ombres de la intel·ligència artificial

  • La intel·ligència artificial ja ha entrat a l’escola, ¿i ara què?

La universitat s’emplaça a formar el professorat en l’ús de ChatGPT

E. P.

3
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

«La universitat i la societat han anat en contra del progrés massa vegades al llarg de la història. Això no pot tornar a passar». Amb aquesta frase, el rector de la Universitat de Lleida, Jaume Puy, dona la benvinguda a una tecnologia cridada a revolucionar les aules, ChatGPT, un xatbot que se serveix de la intel·ligència artificial (IA) per poder conversar, donar resposta a multitud de preguntes i redactar textos de manera creativa. Tots els rectors assumeixen que la IA és el present dels campus. Ara bé, ¿estan preparats els docents per a aquest canvi d’era? Només alguns.

Oficialment, els plans de formació i reciclatge del professorat universitari no inclouen encara com utilitzar acadèmicament ChatGPT, segons reconeixen els màxims responsables de les universitats, reunits a València en la tobada Universia, organitzada per Banco Santander. Tampoc hi ha hagut temps. L’ambiciós projecte digital és en boca de tots, però va ser proposat fa poc, el 30 de novembre. Els alumnes, això, sí, han corregut més. Ja hi ha estudiants universitaris (també de l’ESO i el batxillerat) que recorren al xatbot per estudiar, fer treballs o deures i, fins i tot, aprovar exàmens.

«La tecnologia avança molt de pressa», admet el rector de Girona, Joaquim Salvi Mas, que, no obstant, explica que alguns docents sí que estan utilitzant ChatGPT com a eina de treball a l’aula. Llicenciat en Informàtica i doctor en Enginyeria Industrial, Salvi Mas assegura que, en algunes assignatures d’alguns graus, es permetrà utilitzar ChatGPT fins i tot en els exàmens, com actualment passa amb les calculadores o els llibres de text. Depèn de l’assignatura. I, per descomptat, del professor o de la professora. «Estem preparats per als canvis. La IA és una eina més», conclou el rector.

«No et pots creure tot el que digui el xatbot, per més excel·lent que sigui. Cal tenir esperit crític»

Daniel Crespo, rector de la Universitat Politècnica de Catalunya

«Els professors es formen i s’actualitzen en noves tecnologies, tot i que potser no amb prou urgència»

Jaume Puy, rector de la Universitat de Lleida

Daniel Crespo, màxim responsable de la Universitat Politècnica de Catalunya(UPC), posa un exemple amb el qual posa de manifest que, efectivament i tot i que no estigui inclosa –de moment– en els plans de reciclatge i formació del professorat, ChatGPT és present als campus. «Un professor proposa l’examen següent als seus alumnes: ‘He preguntat això a ChatGPT i això és el que m’ha respost. M’heu de dir és cert o no. Si és incorrecte, heu d’argumentar per què». Segons Crespo, iniciatives com aquestes serveixen per demostrar als estudiants que «no et pots creure tot el que digui el xatbot, per més excel·lent que sigui». «Cal tenir esperit crític», conclou.

El rector de Lleida insisteix que l’objectiu de la universitat és formar persones amb criteri i base científica. «Les màquines no funcionen si no hi ha persones al darrere. El canvi de la societat exigeix variacions en els plans de formació. Els professors es formen i s’actualitzen en noves tecnologies, tot i que potser no amb prou urgència», comenta.

«El primer que hem de fer és capacitar el professorat. Formar-los en tecnologia digital, perquè ells no ho saben tot»

Enrico Schleiff, president de la Universitat Goethe (Alemanya)

Notícies relacionades

Fora de les nostres fronteres, ChatGPT també és en l’agenda universitària malgrat que els professors no han tingut temps de posar-se al dia. «El primer que hem de fer és capacitar el professorat. Formar-los en tecnologia digital i nous formats, perquè ells no ho saben tot», explica Enrico Schleiff, president de la Universitat Goethe (Alemanya), també present en la trobada Universia. «De vegades som massa lents; ens hauríem d’adaptar amb més rapidesa», afegeix.

Daniel Faccini Castanho, cofundador del grup educatiu brasiler Ânima Educação, no dubta a qualificar el temps que vivim de «canvi d’era». L’expert es pregunta quin serà el paper del professor a partir d’ara. I respon: «Una cosa està clara, el procés de transmetre continguts, fer exàmens i atorgar notes serà substituït per la intel·ligència artificial», pronostica, i deixa clara la necessitat dels campus de «reinventar-se».