Infraestructures

Espectacular incendi elèctric en un tren de l’R3 de Rodalies

  • Revisió al pla de Rodalies 2020-2030:

  • Adif insisteix en la tesi del llamp com a causa de l’avaria de Gavà

Espectacular incendi elèctric en un tren de l’R3 de Rodalies

Tik Tok

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El compte de Twitter d’Adif que informa sobre els problemes en la infraestructura ferroviària ha compartit un missatge a les 8.21 hores que no feia presagiar res gaire seriós: «Incidència en l’explotació ferroviària. S’està treballant per solucionar-la en la brevetat més gran possible». Ha passat a l’R3 i ha interromput la circulació entre Manlleu i Ripoll, tram que Renfe ha hagut de cobrir per carretera. Les imatges compartides a Tik Tok per un viatger, no obstant, mostren una escena realment dantesca, amb una sobrecàrrega que ha derivat en un incendi elèctric que ha deixat el pantògraf incandescent.

@offfff2929493 Nice #fuego #manlleu #tren #rodalies #fyp #parati ♬ so original – louiis.wl

En les imatges, dues viatgeres surten espaordides del tren mentre van saltant espurnes elèctriques. Sorprèn, assegura un expert consultat per aquest diari, que la sobrecàrrega no hagi fet saltar els ploms de la subestació elèctrica, ja que és el que hauria de passar quan es detecta una tensió extrema, com ha sigut el cas. Resultat: incendi elèctric que només ha acabat quan un dels cables de la catenària s’ha deixat anar i la línia elèctrica s’ha quedat sense alimentació. Explica l’expert consultat per EL PERIÓDICO que l’ocorregut es coneix com a ‘enganxada’, i es produeix quan el pantògraf (el braç del tren que s’eleva per contactar amb la catenària i obtenir l’energia) es lliga amb els cables per mal manteniment dels mateixos cables o del pantògraf.

Aquest expert assenyala que aquesta no és ni de bon tros una situació habitual a Rodalies, i recorda el cas de dos trens (un de Ferrocarrils i un de Rodalies) que en els 80 van acabar calcinats després d’un incident similar a Sabadell.

Notícies relacionades

Els cables que surten disparats porten un carrega elèctrica de 3.000 volts, però en el moment en què es trenca la catenària, la tensió sembla que cau a 0. «En cas de no haver parat, es podria haver incendiat el tren sencer», assenyala aquesta veu que insisteix en la seva sorpresa que els cables continuessin carregats d’electricitat després de l’‘enganxada’.

En el moment de l’incident, tal com pot veure’s en el vídeo, estava plovent a l’estació de Manlleu. A les 23.45 hores, encara no s’havia resolt l’avaria o seguia tallada la circulació a aquest tram de l’R3.