Educació inclusiva

La figura de l’orientador només existeix en 35 dels 400 centres d’FP de Catalunya

El drama de la falta de profes a l’FP: «Amb 30 alumnes és impossible»

Catalunya posa les bases per ordenar i planificar la «nova FP»

Educació preveu que el curs que ve un total de 100 instituts comptin amb professionals per atendre la diversitat de l’alumnat

A1-132967466.jpg

A1-132967466.jpg / ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Mentre els instituts d’ESO compten amb 2.241 orientadors; els de formació professional (FP) el curs passat en tenien només sis, els sis primers. Aquest curs han arribat a 35, i el Departament d’Educació va anunciar el mes passat la seva intenció d’arribar als 100 el curs 23-24, que representarà el 25% dels 400 centres en els quals s’ofereix formació professional, una etapa educativa que concentra les xifres més preocupants d’abandonament escolar (el 41% en els graus mitjans, uns estudis que concentren un nombre més alt d’alumnes amb necessitats diverses).

L’Escola del Treball és un dels 35 instituts ‘privilegiats’ que compten amb una orientadora. De fet, va ser un dels sis primers. «Els anomenen orientadors, però en el nostre cas, el 90% de la jornada la dedica a fer de psicopedagoga», assenyala José Luis Duran, director del centre, que afegeix que, amb els 3.200 alumnes que té l’escola, aquesta professional ja està «saturadíssima». «Som el centre més gran d’Espanya; necessitaríem, com a mínim, mitja orientadora més», apunta Duran, que valora que Educació està fent passos en la bona direcció –aquests 35 primers orientadors–, però remarca que caldria arribar com més aviat millor a la totalitat de centres i oferir les hores necessàries en funció del nombre d’alumnes.

Centre de referència

«Al ser centre de referència en educació inclusiva després del decret del 2017, tenim dos logopedes [que fan bàsicament el seguiment als alumnes sords], intèrpret de signes i cuidadors de suport [vetlladores] externs, via concurs, però som conscients que aquests recursos estan encara a l’abast de molt pocs centres d’FP. Nosaltres som un exemple del camí que s’hauria de seguir; exemple que posar recursos funciona. Però si nosaltres, tenint recursos, no arribem a tot i estem saturats, no em puc ni imaginar com deu ser treballar sense tenir-los», prossegueix el director de l’Escola del Treball, que aprofita per apuntar també la necessitat de millorar l’adequació física de molts centres (encara hi ha molts edificis educatius, els antics, sense ascensor).

Efectivament, el cas de l’Institut del Treball és l’excepció. L’Institut Tecnològic de Barcelona (ITB)800 alumnes i no tenen cap orientador (és a dir, psicopedagog). L’Institut de l’Esport de Barcelona, tampoc. «No tenim orientador, i hem de veure si ens tocarà el curs que ve. Tot i que és evident que tenir un orientador és millor que no tenir-lo, i posar un psicopedagog segur que donarà algun fruit, el que necessitem és canviar el model: grups més petits i codocència per poder atendre la diversitat. Per molt que hi hagi un psicopedagog per centre, una cosa que encara és lluny, ¿com atens la diversitat amb 33 alumnes per aula? És impossible», explica Carles López, director de l’Institut de l’Esport.

El director de l’ITB, Alberto Vila –el centre del qual encara no ha pogut completar la plantilla de docents per a aquest curs i té un nombre de preinscripcions per al que ve que dobla el numero de places– coincideix en aquesta necessitat.

Notícies relacionades

L’anunci del desembarcament de 100 orientadors el curs que ve es va fer el mes de març al Palau de la Generalitat, en el marc de la presentació delpacte per l’FP entre les conselleries d’Educació i Empresa, els sindicats UGT i CCOO i les patronals Foment del Treball i Pimec. Un acord que incorpora peticions dels agents socials després dels problemes registrats en la preinscripció dels dos últims cursos, amb falta de places i assignacions tardanes.

El portaveu d’FP d’UGT, Jesús Martín, reclama al Departament d’Educacióarribar fins als400 per cobrir tots els centres. «Aquest va ser el compromís de l’equip del conseller Josep Bargalló», recorda. També reivindica tenir una base de dades única per facilitar el traspàs d’informació sobre les necessitats dels alumnes entre les diferents etapes educatives.