Infraestructures

El Govern licita els set primers tramvies per a la nova línia del Camp de Tarragona

El projecte preveu crear una xarxa ferroviària de 46 quilòmetres en una zona en la qual l’ús del vehicle privat copa el 82% dels desplaçaments

El Govern licita els set primers tramvies per a la nova línia del Camp de Tarragona

Departament de Territori

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat per 48 milions d’euros la construcció i subministrament dels set primers tramvies que circularan pel Camp de Tarragona, seguint un traçat que anirà de Cambrils a Tarragona i que donarà servei a 9,5 milions de viatges cada any, amb la idea d’arribar a superar els 12 milions de validacions en un període de 15 anys. El president, Pere Aragonès, i el conseller de Territori, Juli Fernández, han presentat aquest dimecres a Tarragona el traçat del tramvia i han anunciat aquesta licitació.

Ferrocarrils, que serà l’operador del tramvia, ha obtingut la licitació tant de la construcció com del subministrament i el manteniment durant 15 anys dels set tramvies elèctrics, que recorreran el primer tram en servei, entre Cambrils i Vila-seca, segons ha explicat Territorio. Amb una longitud màxima de 40 metres, els tramvies tindran una capacitat mínima de 210 persones i comptaran amb almenys 52 seients, amb zones per a bicicletes i cotxets de nens. Després de l’adjudicació del contracte, s’espera que el termini màxim d’entrega dels vehicles sigui de 29 mesos. El projecte del traçat elaborat per la Generalitat preveu una xarxa de 46 quilòmetres i 47 estacions, 10 de les quals seran intercanviadors.

La de Tarragona és la segona àrea metropolitana de Catalunya, amb prop de 340.000 habitants. L’ús del transport públic és residual, amb un 18% del total de desplaçaments, mentre que el 82% restant el copa el vehicle privat. La previsió de Territori és que la primera categoria ascendeixi fins al 25% amb el Tramcamp. La conselleria, a través de FGC, està treballant ara en la redacció del projecte constructiu del tram de Cambrils-Salou-Vila-seca, i ha completat ja els estudis de la resta del traçat, que inclou la connexió Tarragona-Reus i les penetracions urbanes.

Informació pública

El traçat que se sotmetrà ara a informació pública correspon a la xarxa que uneix Reus i Tarragona i té una longitud de 32 quilòmetres, amb 33 estacions, de les quals set són intercanviadors. El projecte constructiu del corredor Cambrils-Salou-Vila-seca s’articularà mitjançant un servei que unirà la conurbació actual aprofitant l’antic corredor d’Adif i comptarà amb 14 quilòmetres, amb 14 estacions, tres de les quals intercanviadors. El Govern contempla acabar la redacció en el primer trimestre del 2024 i iniciar després la licitació de les obres, cosa que suposarà una inversió global de 150 milions d’euros, inclosa la compra de tramvies i les cotxeres.

Notícies relacionades

En conjunt, el tramvia del Camp de Tarragona estarà format per una xarxa que unirà les ciutats de Tarragona i Reus, i que discorrerà pels barris de Torreforta i Bonavista (Tarragona), la Canonja i Vila-seca, on s’ubicarà el centre del sistema. Des de Vila-seca sortirà un ramal cap a la Costa Daurada, que passarà pels nuclis de Salou i Cambrils, i es planteja que el tramvia doni servei també a l’aeroport de Reus, que connectaria amb la futura estació intermodal de l’àrea de Tarragona.

Aquest projecte suposa un abans i un després», ha remarcat avui Aragonès, que ha destacat a més que el tramvia contribuirà a avançar en una mobilitat més sostenible. El projecte, en el qual s’invertiran més de 540 milions d’euros, aposta per la interconnexió entre els diferents sistemes de mobilitat públics, fins i tot amb l’aeroport de Reus, ha assegurat. El president ha posat èmfasi també que aquest projecte suposa també el reconeixement del Camp de Tarragona com «una àrea metropolitana a tots els nivells i no només de paraula i administrativament, sinó amb les persones, amb la realitat i per al conjunt del país».