Medi ambient

El preu dels automòbils nous es dispara i l’OCU proposa mesures per ajudar les famílies

ANNA SZILAGYI/EFE

El preu dels automòbils nous es dispara i l’OCU proposa mesures per ajudar les famílies
El preu dels automòbils nous es dispara i l’OCU proposa mesures per ajudar les famílies

/

2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Un total de 149 municipis de més de 50.000 habitants tenen l’obligació d’activar aquest any una Zona de Baixes Emissions (ZBE) amb l’objecte de reduir l’impacte dels vehicles en la contaminació ambiental. D’aquesta manera, moltes famílies hauran de substituir el seu vell automòbil pel fet de no complir els nous requisits per circular per aquestes àrees per un altre que sí que compti amb l’aval que atorga el distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Un avenç per millorar l’impacte de la contaminació en la salut de les persones, però alhora un contratemps per a no poques economies domèstiques davant la magnitud que implica el desemborsament. Aquest esforç s’agreuja al tenir en compte que el preu dels vehicles nous ha augmentat un 40% de mitjana en els últims cinc anys, segons un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). Un escenari que abocarà molts conductors a adquirir un cotxe de segona mà, més assequible i ajustat a les seves possibilitats.

Les conclusions d’aquest estudi han portat l’OCU a reclamar l’ampliació del pla Moves III a vehicles de segona mà amb etiqueta Eco o Zero Emissions, de manera que es possibilitaria l’accés a un cotxe gens contaminant o amb molt baix impacte a llars que necessitin accedir amb freqüència a aquestes ZBE.

Les ajudes en vigor arriben als 4.500 euros per a automòbils elèctrics (que s’eleven fins als 7.000 euros si s’entrega a la ferralleria un vehicle de més de 7 anys) i de 2.500 euros per a vehicles híbrids endollables (xifra que es duplica si s’entrega a canvi un vehicle de més de 7 anys per fer-ne ferralla).

Canvi de sistema

Notícies relacionades

L’OCU reclama, a més, que es modifiqui el sistema d’etiquetes ambientals perquè el motiu per vetar l’accés a un vehicle tingui a veure amb les emissions reals per sobre de la tipologia del motor, com passa actualment. No en va, recorda que molts turismes dièsel o gasolina contaminen menys que els híbrids endollables de gran cilindrada. 

I suggereix que en aquest replantejament s’ampliï l’oferta a híbrids no endollables, nous o de segona mà, pel fet de complir el perfil de ser més assequibles i menys contaminants. I demana més flexibilitat als ajuntaments que inauguraran zones de baixes emissions, possibilitant l’accés a les esmentades àrees almenys tres vegades a l’any de vehicles sense el distintiu ambiental de la DGT, davant eventuals situacions de necessitat.