Educació a Catalunya

Les escoles Maristes posen en marxa un projecte pedagògic contra els abusos sexuals

  • El material, obert a la comunitat educativa, ha permès fer aflorar cada curs una vintena de casos entre l’alumnat

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els últims anys, un total de 18 professors o monitors d’escoles Maristes han sigut denunciats per abusos comesos des dels anys seixanta, tot i que només un, el professor d’Educació Física Joaquín Benítez, ha arribat a judici i ha sigut condemnat, mentre que la resta de denúncies han sigut arxivades perquè havien prescrit. Fa 6 anys, les 10 escoles Maristes de Catalunya van començar a elaborar material pedagògic innovador per ajudar els alumnes i professors a prevenir, detectar, evitar i denunciar possibles casos d’abusos sexuals.

El material, que s’ha presentat aquest dijous a Barcelona, es reuneix sota l’epígraf ‘Trencar el silenci’ i serà accessible en format en línia. Segons els Maristes, gràcies a l’ús d’aquests recursos, en cada curs escolar han aflorat una vintena de casos d’abusos sexuals entre els estudiants, que en el 90% dels casos es van produir a l’àmbit familiar i en el 10% restant van ser agredits pels companys.

L’orientadora dels Maristes Júlia Slater ha explicat que el material està format per 34 sessions de tutoria dirigides als alumnes des d’infantil 3 fins a segon de batxillerat, però ha remarcat que els efectes «van més enllà de l’acció tutorial» perquè «es genera un clima de confiança amb el tutor que facilita parlar d’agressions sexuals sense que sigui tabú».

De fet, segons l’orientadora, molts dels casos detectats s’han revelat a les tutories en què els professors «han descobert nens més nerviosos del compte o fins i tot plorant» i també a les classes. «Quan detectem un cas, el tractem a l’Equip de Protecció a la Infància dels Maristes per explorar les vies de solució i alguns que han arribat a la Fiscalia de Menors i a la Direcció General d’Atenció a la Infància de la Generalitat», ha afirmat Slater.

Sessions adaptades a cada edat

Les sessions de tutoria, que els Maristes han dissenyat junt amb Baula-Edelvives, s’han adequat a la sensibilitat dels alumnes segons la seva edat i ofereixen activitats per treballar de manera individual o en grup.

Així, es pretén que els alumnes de 3 anys «agafin consciència del seu cos» i que puguin explicar el que senten a partir de l’autoexploració, del massatge i de la feina amb diferents textures perquè «siguin capaços de detectar què els agrada i què els molesta i verbalitzar-ho», ha dit l’orientadora.

Avançant en la mateixa línia, l’objectiu entre els alumnes de 4 anys és «que sàpiguen identificar algú en qui puguin confiar per demanar ajuda» i per aconseguir-ho «es treballa el tema del secret, i revelar que si ens fa vergonya o ens fa sentir malament, el secret no és bo per a nosaltres», ha descrit Slater, que ha afegit que a infantil 5 s’orienta els nens per «posar límits d’una manera natural».

A primària, on «les llavors inicials apareixen d’una manera definida», es pretén que els alumnes «sàpiguen valorar el seu cos i aprenguin a dir ‘no’ de manera natural, i que estableixin relacions positives», ha dit Slater.

Notícies relacionades

En aquesta etapa, per als alumnes més grans el material proposa com a eina de reflexió els contes ‘El veí de l’escala’, en què apareixen els abusos sexuals infantils de manera explícita i les estratègies d’autoprotecció que s’han de seguir, i ‘Crida fort, Estela’, en què s'explica la història d’abusos sexuals patits per una nena per part del seu oncle i que orienta per «saber negar-s’hi sense sentiment de culpa». Per treballar els relats, es proposen dinàmiques de grup orientades amb la finalitat que els nens «puguin identificar situacions d’abús» i «extrapolar-les a la seva vida» ha dit l’orientadora.

El treball entre els alumnes d’ESO se centra en els valors de l’amistat, la fiabilitat de la informació, l’estratègia de l’autoprotecció i el sentit de la imprudència. S’incideix en conceptes com «l’error de sentir-se culpable quan s’és víctima», es desmitifiquen idees com ara que l’abús «ha sigut provocat per la víctima» i s’orienta en estratègies per demanar ajuda, detalla Slater. Amb una visió «molt més adulta» es tracta el tema entre els estudiants de batxillerat, a qui s’orienta també per a «ser agent actiu i ajudar altres persones en casos d’abusos sexuals».