Crisi del coronavirus
El subllinatge ‘Kraken’ ja és a Espanya: s’ha detectat a Catalunya
Hi ha dues seqüències més que daten del novembre al País Basc
Troben un altre llinatge emparentat, l’XBB.2, que conté la mutació clau de l’XBB.1.5 més una altra d’addicional

Els «caçadors de variants» confirmen a aquest diari el que era esperable: el subllinatge Kraken d’òmicron, vigilat ja per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), s’ha detectat a Espanya. Hi ha una seqüència recent de l’XBB.1.5 (anomenada ‘Kraken’) a Catalunya i dues més que daten de finals de novembre al País Basc. La Conselleria de Salut confirma a EL PERIÓDICO que els sistemes de vigilància han detectat una mostra d’aquesta variant a Catalunya, que de moment «no existeixen evidències de més gravetat».
Així ho va confirmar ahir l’italià Federico Gueli, que va trobar la subvariant que ara domina a Espanya (BQ.1 i la seva derivada BQ.1.1) i bona part d’Europa quan només hi havia sis seqüències a les bases de dades genètiques del coronavirus. L’arbre filogenètic del SARS-CoV-2 es pot consultar a la base de dades GISAID, a la qual aporten seqüències laboratoris d’arreu del món.
A més, arran de la consulta d’aquest diari, Gueli va detectar circulant a Espanya un subllinatge diferent tot i que emparentat amb Kraken, l’XBB.2, que a més conté la seva mutació clau, l’S:F486P, i una reversió addicional a l’espícula viral: l’S: A83V. Aquest subllinatge també circula per Dinamarca, segons ha comprovat Gueli, que el proposarà per a la seva denominació en el sistema internacional PANGO, encarregat de la nomenclatura dels llinatges virals.
La mutació S:F486P, que està apareixent en diversos subllinatges d’òmicron, permet al coronavirus SARS-CoV-2 mantenir la fugida a la immunitat pels anticossos generats per infecció prèvia o bovina, i a més reforça l’afinitat pels receptors cel·lulars ACE2, cosa que afavoreix la transmissibilitat.
Mentre que aquesta nova versió del subllinatge XBB.2 és novetat, cada vegada es reforça més la idea que XBB.1.5 (Kraken) és el subllinatge d’òmicron de més creixement des de la irrupció d’aquesta variant el novembre del 2021.
Monitoratge de l’OMS
L’OMS està monitoritzant la propagació als Estats Units de Kraken, de la qual hi ha indicis que pot ser la subvariant més transmissible detectada fins al moment, segons va explicar dimecres Maria Van Kerkhove, responsable tècnica de l’OMS per a la covid. Encara no hi ha proves que aquesta subvariant sigui més greu que d’altres, va matisar. «No es tracta només de saber quines variants estan circulant; necessitem que la comunitat global les avaluï, observi mutació per mutació, per determinar si algunes d’aquestes són variants noves que circulen a la Xina, però també arreu del món», va afegir Van Kerkhove.
Update on Omicron's XBB.1.5 subvariant provided by @WHO's @mvankerkhove #XBB15 pic.twitter.com/cflH0tpitH
— Mrigank Shail, MD (@mrigankshail) 4 de enero de 2023
Detectada originalment l’octubre del 2022, Kraken procedeix d’XBB, que al seu torn és un recombinant de dos subllinatges BA.2 (òmicron). Està en augment als EUA i a Europa i s’ha identificat ja a 28 països. L’OMS està seguint de ben a prop i avaluant el risc d’aquesta subvariant i informarà en conseqüència, va confirmar el director general de l’organisme, Tedros Adhanom Ghebreyesus.
Ara bé, no sembla que l’OMS designi l’XBB.1.5 com al seu dia va fer amb alfa, beta, gamma, delta i òmicron. «L’XBB.1.5 mereix la designació amb una nova lletra grega», va defensar ahir el científic JP Weiland, un dels referents en la vigilància de l’evolució del virus. Altres investigadors coincideixen que l’enorme diferència genètica entre Kraken i l’òmicron original justifica aquesta nova denominació.
Origen de Kraken
Anomenada informalment com a ‘Kraken’ pel biòleg evolutiu canadenc T. Ryan Gregory, l’XBB.1.5 s’ha associat amb un repunt de les hospitalitzacions a Nova York, on va ser detectada per primera vegada l’octubre passat, així com a altres estats del nord-est dels Estats Units.
Notícies relacionadesSegons el científic Tom Wenseleers, de la Universitat de Lovaina (Bèlgica), l’avantatge de creixement de Kraken «és clar, tant als Estats Units (consistent a tots els estats) com a Europa». Aquest prestigiós biòleg evolutiu creu «probable una onada d’infecció, amb conseqüències en termes d’hospitalitzacions probablement similars a BQ.1», actualment dominant a Espanya.
Ja el desembre passat la revista ‘Cell’ va publicar un estudi titulat ‘Propietats alarmants d’evasió d’anticossos de les subvariants en creixement BQ i XBB del SARS-CoV-2’. En aquest estudi, els seus autors apuntaven que «presenten serioses amenaces per a les vacunes de la covid-19 actuals, inactiven tots els anticossos autoritzats i poden haver guanyat domini a la població a causa del seu avantatge per evadir anticossos». Kraken és una ‘neta’ de la subvariant XBB amb una mutació clau que li permet aferrar-se millor a les cèl·lules, cosa que incrementa la seva transmissibilitat.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Cuina ¿Per què mig Espanya està posant vinagre a la paella per fer ous ferrats?
- Successos Els Mossos desmantellen una narcofruiteria a Mataró i requisen 57 dosis de cocaïna
- Eduardo Mendoza: "Tothom està indignat per alguna cosa, però jo no, vivim formidablement"
- Equipament BCN assumeix 250.000 € per les obres a la Biblioteca García Márquez
- Requeriment de la UE Hisenda té pendent que milers d’autònoms puguin facturar sense IVA
- Cura de la gent gran Catalunya necessitarà 80.000 places i 26.000 professionals més per atendre en 10 anys el repte de la dependència
- El Govern sospesa la mesura ¿Es pot prohibir la compra d’habitatge per especular? ¿Ho pot fer Catalunya? L’estudi en què es basa Illa
- Temperatures estiuenques Espanya continua registrant nits tropicals en plena tardor: Barcelona, Màlaga i València no baixen dels 20 graus ni a finals d’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA Sanció d’un partit per a Hansi Flick, que no podrà asseure’s a la banqueta del Bernabéu contra el Reial Madrid
- BARÒMETRE SANITARI Més del 60% dels espanyols amb assegurança privada trien la sanitat pública quan es tracta d’una malaltia greu