Campanya de Nadal

Els Reis de la inflació: les compres es retarden, però el festival de regals augmenta

La inflació a les joguines, del 3,6%, penalitza les butxaques menys que altres partides

Els Reis de la inflació: les compres es retarden, però el festival de regals augmenta

JOAN CORTADELLAS

4
Es llegeix en minuts

Amb el Black Friday i el pont de la Constitució ja esgotats, les famílies es dirigeixen cap a una les èpoques més estressants i tensades per a la butxaca: la campanya de regals de Nadal i Reis, que aquest any arriba amb l’extra de la inflació i les seves derivades. Primera conseqüència: venedors i consumidors coincideixen que aquesta vegada les compres es faran més tard del que és habitual per reajustar els pressupostos a causa de l’encariment, sobretot, del cistell de consum. Així, els dies previs a les festes les botigues es preparen per registrar rècords de vendes (–30.000 milions, segons l’OBS Business School–) i assistir a una «autèntica bogeria». Segons l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), la despesa en regals de Nadal augmentarà un 13% aquest any: ni més ni menys que 393 euros per persona.

Mentrestant, el sector de la joguina –amb una inflació del 3,6%, tres punts per sota de la general– conté la respiració, ja que el 75% de la facturació anual es concentra precisament entre el desembre i el gener. De fet, segons l’AEFJ (Associació Espanyola de Fabricants de Joguines), aquest any el sector tindrà un augment del 3% de facturació respecte al 2021 i, a més, confien a recuperar els números del 2019.

Els clients més matiners ja han iniciat les seves incursions –tant per revisar com per comprar– a les botigues de joguines. És el cas de la veïna de Barcelona Natalia Blanco, que ha aprofitat els dies festius per fer un primer cop d’ull. Afirma que, amb l’espiral inflacionària, esperava preus molt més alts dels que finalment ha trobat. «Creia que aquest Nadal em gastaria molts més diners, però no és així. Tinc poc més de 100 euros de pressupost i podré gastar-lo amb les joguines que tenia pensat comprar», afirma. La intenció de la Natalia és adquirir jocs didàctics i figures de dinosaures per als seus nebots de 5 i 6 anys.

Lego i nines Reborn

José Luis Gamarra, per la seva banda, també explica que alguns dels productes que vol comprar no s’han encarit gaire, especialment els ‘kits’ de pistoles disparadores de bales d’espuma que tant agraden als seus fills. No obstant, sí que nota l’encariment d’algunes joguines més cares. «En els Lego sí que hem percebut una pujada considerable del preu i, tot i que creiem que gastarem més o menys el mateix que el Nadal anterior, haurem de prescindir d’alguna joguina», admet. Els Lego, per cert, parteixen en aquest inici de campanya en la ‘pole position’ de les joguines més buscades. En recerques a internet, aquests jocs de construcció són els més consultats, seguits de les nines Reborn.

Respecte a la inflació, hi ha consens a les botigues en què no penalitzarà dramàticament la llista de Reis. «En general, les joguines no són productes excessivament cars. Els clients no deixaran de comprar alguna cosa perquè valgui, per exemple, 33 euros en lloc de 30», afirma Lluís González, dependent de la botiga de joguines JuguiJuga de Barcelona.

«El pont va ser un desastre»

A peu de botiga, però, l’activitat encara no ha entrat en ebullició. Al Tío Sam del carrer de Rosselló, al barri de la Sagrada Família, atribueixen aquesta fluixa arrencada a les compres del Black Friday i del Cyber Monday. «El pont va ser un desastre, no va venir ningú», afirma Pasqual, de la botiga de joguines Indústria 61, una impressió molt semblant a la del JuguiJuga. «Aquí, fins després de la Immaculada no sol venir gaire gent, però després ja se’ns acumula la feina», afirmen en aquesta última botiga.

La poca previsió general que indica aquest ralentí acaba jugant en contra dels comptes familiars i les peticions infantils, alerten les organitzacions de consumidors. Les botigues de joguines solen quedar-se sense existències de les joguines més buscades o de moda. «Jo vull tenir a punt els regals ja la setmana que ve, l’any passat gairebé em vaig quedar sense comprar res perquè molts productes falten en els últims dies abans del 25», afirma Natalia Blanco». El pressentiment general és que l’època ideal per a les compres comença després del pont perquè, sovint, els nens poden «canviar d’idea», afirma el comprador José Luis Gamarra.

Descens de la compra presencial

Notícies relacionades

Així com que el sector de la joguina celebra les seves bones previsions, les botigues físiques acusen el descens de la clientela que s’ha registrat en els últims 10 anys a causa de les compres per internet i les ofertes de grans superfícies, amb les quals «no es pot competir», segons afirmen. Segons l’OCU, només el 29% dels consumidors compraran principalment de manera presencial.

Amb aquest auge de l’‘online’, els dependents tenen moltes tasques per fer amb les pàgines web de les seves botigues, que ja comença a treure fum. Fomentar els encàrrecs a través d’internet i enfortir la seva clientela a través d’una bona web s’ha convertit en un requisit dels negocis que volen sobreviure en un món cada vegada més emmotllat a la immediatesa i a les compres a distància.