La nova normativa d’ascensors millorarà la seguretat dels usuaris
Catalunya disposa de més de 200.000 instal·lacions d’ascensors en funcionament, dins del milió a tot Espanya.
Catalunya disposa de més de 200.000 instal·lacions d’ascensors en funcionament i contínuament s’introdueixen nous aparells al mercat amb nous avenços tecnològics que augmenten les seves prestacions, incorporen millores tècniques en els seus components i, juntament, amb un manteniment més efectiu, donen com a resultat instal·lacions més segures, més confortables i eficients energèticament. Però també es troben en ús ascensors més antics, que pertanyen a reglamentacions anteriors, amb materials i tecnologies en desús.
Per aquesta raó la reglamentació d’ascensors defineix les regles de seguretat que serveixen per protegir les persones, animals i les mateixes instal·lacions davant riscos d’accidents. Per aquesta raó una nova normativa del 2023 preveu fer un pas important en la seguretat:
El nou reglament
El nou reglamentSeguretat i accessibilitat: Garantir que, a tots els ascensors, la precisió de la parada sigui ±10 mm i precisió d’anivellament ± 20 mm.
Incorporar un dispositiu que impedeixi la sobrecàrrega de la cabina.
Col·locació de barreres fotoelèctriques que impedeixen que les portes automàtiques puguin colpejar els usuaris a l’entrada i sortida de la cabina.
Incorporar dispositius de seguretat que impedeixin els moviments ascendents incontrolats de la cabina i els moviments incontrolats de la cabina en repòs i amb portes obertes.
Rescat d’usuaris atrapats: Tots els ascensors hauran de dotar-se amb un dispositiu de comunicació bidireccional que garanteixi que les persones atrapades puguin demanar auxili.
Canviar el guiat de cabina i contrapès allà on hi hagi guies de fusta, cilíndriques o de raïl.
Amb aquestes mesures es persegueix reduir els accidents que encara es produeixen, com les caigudes per traves a l’entrada i sortida de la cabina produïdes per un deficient anivellament, els cops rebuts per les portes automàtiques en les maniobres d’entrada i sortida de la cabina, assegurar el control de càrrega de la cabina o permetre la comunicació permanent entre l’usuari atrapat a la cabina i que activa el rescat.
Obligacions dels titulars
Els reglaments de la Seguretat industrial, situen els instal·ladors i conservadors com els primers actors en matèria d’obligacions i responsabilitats, però també són els titulars que juguen un paper rellevant, i així es defineix en la normativa d’ascensors. El titular té l’obligació de disposar de tota la documentació relacionada amb l’ascensor i de mantenir les instal·lacions en les condicions de seguretat adequades, i procedir a les reparacions i substitucions dels elements quan calgui. Contractar la inspecció periòdica amb un organisme de control, dins del termini que correspongui, recordem sobre això que l’empresa conservadora ha d’avisar amb un termini d’antelació de dos mesos. Corregir els defectes que s’hagin detectat amb motiu de la inspecció.
- El Barça segueix en caiguda lliure i naufraga contra un Mònaco en crisi (93-86)
- El Govern i el PP xoquen per la retenció d’un soldat espanyol al Líban
- Netanyahu acusa Espanya de lliurar una "guerra diplomàtica"
- L’inici del diàleg entre l’Iran i els EUA, en suspens pels atacs d’Israel i Hezbol·là
- El Girona pesca al Bernabéu davant un Reial Madrid en ruïnes
