Exclusiva del WSJ
La UE anuncia restriccions que amenacen el negoci publicitari de Facebook i Instagram
L’organisme regulador europeu dictamina que Meta no pot exigir als seus usuaris acceptar que es rastregi la seva activitat dins de la plataforma per llançar-los anuncis personalitzats, decisió que colpejarà els seus ingressos

Meta no para d’acumular problemes a la Unió Europea (UE). Els reguladors de privacitat europeus han dictaminat que la companyia propietària de Facebook, Instagram, WhatsApp i altres aplicacions no pot exigir als seus usuaris acceptar els anuncis personalitzats basats en la seva activitat dins de la plataforma, segons ha avançat en exclusiva el ‘Wall Street Journal’, una decisió que amenaça directament el seu negoci.
Quan acceptes les condicions de servei per utilitzar Facebook, Instagram o WhatsApp estàs acceptant que la companyia rastregi tot el que fas dins de la seva plataforma, cosa que li serveix per conèixer-te millor i vendre als anunciants la possibilitat de bombardejar-te amb publicitat personalitzada.
La decisió va ser aprovada aquest dilluns pel Comitè Europeu de Protecció de Dades (EDPB), l’organisme encarregat de vetllar pel compliment de les lleis comunitàries de protecció de dades, al considerar que la normativa no permeten les accions publicitàries de Meta.
Cop al negoci de Meta
La publicitat és el principal model de negoci de Meta. El 2021, el gegant de les xarxes socials va guanyar 114.934 milions de dòlars gràcies a la venda d’anuncis, fet que suposa un 97,5% dels seus ingressos. Una part significativa d’aquests prové d’empreses establertes a la UE, per la qual cosa la decisió de les autoritats amenaça de torpedinar el seu negoci.
La decisió europea arriba en un moment especialment complicat per a la companyia liderada per Mark Zuckerberg. Per primera vegada des que va sortir a la borsa el 2012, Meta ha encadenat dos trimestres seguits en què els seus ingressos han decrescut. Entre altres factors conjunturals, això es deu a la inversió sense retorn (encara) en l’anomenat metavers, a la ferotge competència de TikTok i a les polítiques de privacitat d’Apple que van reduir en fins a 100.000 dòlars anuals els ingressos publicitari de Meta. D’altra banda, les turbulències macroeconòmiques han fet que moltes empreses reduïssin les seves inversions publicitàries, cosa que ha perjudicat el negoci de l’antiga Facebook. És per això que el 9 de novembre passat va anunciar que acomiadava uns 11.000 empleats arreu del món.
Notícies relacionadesDe moment, aquest revés ja s’ha notat a la borsa. Després de conèixer-se la notícia, Meta ha caigut un gairebé un 6%, i ha arrossegat altres companyies socials que depenen del mateix tipus de negoci publicitari com Snap o Pinterest. Aquest any, la valoració borsària de Meta s’ha desplomat un 66%.
Segons fonts familiaritzades amb la decisió, el regulador europeu ha ordenat la Comissió de Protecció de Dades d’Irlanda que emeti una decisió en aquest sentit. La divisió europea de Meta té la seva seu fiscal a Irlanda, per la qual cosa és l’organisme d’aquest país qui ha d’emetre ordres sobre la companyia. La setmana passada, el regulador irlandès ja va sancionar Meta amb 265 milions d’euros de multa per una bretxa de seguretat que va exposar les dades de fins a 500.000 usuaris europeus.
- Pensions Això és el que cal cotitzar per jubilar-se amb 63 anys
- Entrevista Conrado Fernández: «Als carrers de Badalona ja gairebé mai et treuen la navalla»
- Pablo Bustinduy: "Volem generar condicions perquè la gent gran pugui viure a casa"
- Estrena a Montjuïc Tot a punt al Lliure per a ‘L’herència’
- Francesc-Marc Álvaro: "Junts treballa perquè la dreta arribi més d’hora que tard al Govern"
- Ferit crític un noi de 23 anys després de caure d'un mirador
- La Mitja Marató des de dins La festa del running conquereix Barcelona amb la Mitja Marató més divertida: «Montoya, por favor»
- Conferència de Seguretat de Múnic Europa busca una estratègia comuna de Defensa urgent davant el menyspreu dels EUA
- LA POLÈMICA MADRIDISTA Flick opina que Bellingham va faltar al respecte a l’àrbitre
- 56 minuts i 42 segons Kiplimo polvoritza el rècord del món amb una gesta per al record a la Mitja Marató de Barcelona