Inversió de 24 milions
Temporada d’esquí: només obre Baqueira-Beret i amb 36 quilòmetres esquiables
Malgrat la falta de neu, el sector es mostra optimista i els 11 complexos de Lleida esperen vendre 1,5 milions de forfets
zentauroepp50803392 esqui molina201202102135 /
Ha arribat l’últim cap de setmana de novembre i toca arrencar la temporada d’esquí. Això és almenys el que marca la tradició, però la falta de precipitacions i les altes temperatures s’han acarnissat amb el Pirineu: només 1 de les 16 estacions d’esquí de Catalunya obrirà aquest dissabte i serà Baqueira-Beret, a la Vall d’Aran. Tampoc és que pugui presumir gaire, ja que només habilitarà 36 quilòmetres esquiables dels 170 que té. Els altres complexos hivernals prefereixen esperar que arribi l’anhelada capa blanca i, amb sort, preveuen obrir una setmana després, el divendres 2 de desembre. Malgrat les pèssimes condicions climàtiques, a la demarcació de Lleida són optimistes: confien a rendibilitzar una inversió de 24 milions d’euros i igualar els 1,5 milions de forfets venuts durant la campanya anterior.
Les 11 estacions d’esquí lleidatanes han presentat aquest divendres la temporada 2022-2023. Aquesta temporada sumaran un total de 505 quilòmetres esquiables distribuïts en més de 4.500 hectàrees. El conjunt de remuntadors podrà transportar fins a 180.000 esquiadors per hora. Mentre això no passa, a la preocupació per la falta de neu s’hi afegeix un altre escull com és l’increment dels costos energètics derivat de la inflació i la guerra d’Ucraïna. Per afrontar-ho, la majoria han apujat el preu dels passis de dia i de temporada.
Reserves hoteleres favorables
Aquest peatge també el paga el turisme del Pirineu. Tot i així, el president de l’Associació d’Estacions, Joaquim Alsina, ha assenyalat que l’esquí i l’snowboard són una «addicció» i que els amants de la neu optaran per retallar altres despeses. A més, i en vigílies d’una data clau econòmicament com és el pont de la Puríssima, Alsina ha assegurat que «les reserves hoteleres estan per sobre que l’any passat».
Respecte a la inversió de 24 milions d’euros d’aquesta campanya, Baqueira ha destinat 17,6 milions a substituir el telecadira del Dossau per un altre de desembragable de sis places, a l’àrea de Beret, així com a millorar els seus serveis. Boi i Taüll, que el febrer i el març organitzarà els Campionats del Món d’esquí de muntanya, ha invertit en els accessos, els aparcaments i per retirar instal·lacions en desús a favor de la sostenibilitat de l’entorn. A més, ha creat dues noves pistes, anomenades ‘Regalència’ i ‘Carreretes’.
Port Ainé i Espot Esquí (Pallars Sobirà) han asfaltat els aparcaments. La segona també ha millorat la cafeteria de la cota 2.000 i ha creat una pista de ‘tubbing’. D’altra banda, Port del Compte (Solsonès) ha renovat l’hotel de peu de pistes i Tavascan ha instal·lat paravents per evitar que el vent no s’emporti la neu, un fet que s’ha accentuat amb la crisi climàtica.
Balanç de la temporada passada
La temporada passada va ser bona, però no com en prepandèmia. Les estacions lleidatanes van ingressar uns 270 milions d’euros, dels quals 43 van provenir dels forfets i els altres 228 per l’impacte directe de vendes, ha assenyalat Joan Talarn, president de la Diputació de Lleida. A més, el sector va generar uns «2.000 llocs de treball directes» al llarg de la temporada.
- Sorteig Extraordinari de Nadal 2025 Comprovar Loteria Nadal 2025: consultar si el meu dècim té premi
- La Policia es presenta al CNIO a petició d’Anticorrupció, que investiga una denúncia
- La UB porta el cas Flecha a la Fiscalia per coerció sexual
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Fre a l’epidèmia La grip a Catalunya va a la baixa per primera vegada en vuit setmanes
- Balanç del president de la Generalitat El Govern prorroga els pressupostos davant la impossibilitat de començar la negociació dels del 2026
- Pujada l’últim mes Espanya reafirma la seva aposta per la transició al cotxe elèctric amb l’increment del 145,8% dels híbrids endollables l’últim mes
- Por escènica i falta de pràctica Vuit de cada deu universitaris no han rebut formació en comunicació oral, competència laboral bàsica
- A Mallorca El cas de l’Oriol, un adolescent que pateix una malaltia rara que podria revertir-se a partir del 2026
