Primera sentència a Espanya
15 mesos de presó per a un guàrdia civil que va publicar una notícia falsa contra els ‘menes’
L’acusat va publicar a internet un vídeo d’una agressió a la Xina fent-la passar per una escena ocorreguda a Canet de Mar

El tuitaire que va publicar un missatge contra els menors immigrants no acompanyats, o ‘menes’, el juliol del 2019 ha admès aquest dimarts a l’Audiència de Barcelona que va lesionar la dignitat d’aquest col·lectiu i ha acceptat la pena sol·licitada pel fiscal Miguel Ángel Aguilar de 15 mesos de presó i una multa de 1.600 euros, així com la inhabilitació per cinc anys per exercir qualsevol professió en l’àmbit educatiu, docent o del temps lliure, i el decomís dels seus comptes en xarxes socials, que ja han sigut clausurades pel mateix acusat. És la primera sentència a Espanya per una ‘fake news’, o notícia falsa, d’aquestes característiques. L’imputat, un guàrdia civil en actiu, ha dit un breu «sí» al ser preguntat pels togats si estava conforme a l’acord previ al qual havien arribat defensa i fiscalia.
El fiscal ha demanat la suspensió de l’execució de la condemna, que ha sigut dictada ‘in voce’ pel tribunal, a canvi de la prohibició de crear nous perfils a internet que siguin discriminatoris durant dos anys i l’assistència a un curs d’igualtat de tracte i de discriminació. L’advocat defensor, Sebastián de Juan, en nom del seu representat, ha acceptat la petició de l’acusació pública. Davant aquest pacte, els magistrats, amb gairebé tota probabilitat, reflectiran a la sentència definitiva la suspensió de l’execució de la pena amb els condicionants plantejats per la fiscalia.
El vídeo de 45 segons
A la seva acusació provisional, la fiscalia reclamava una condemna una mica superior per a l’acusat, concretament dos anys de presó. Al seu parer, l’imputat va actuar «mogut per la seva animadversió i rebuig» envers els immigrants d’origen marroquí i, entre ells, «el sector més vulnerables», com són els menors immigrants no acompanyats, o ‘menes’.
El missatge que l’ha portat al banc dels acusats va ser publicat l’1 de juliol del 2019 a Twitter i deia: «Aquí teniu el vídeo del ‘mena’ marroquí de Canet de Mar (Maresme), aquests a qui donarem la paga fins als 23 anys, els nens de Pedrito Piscinas. Per cert, després per acabar-ho d’adobar viola, aquests energúmens i aquests grups de marroquins no sortiran als mitjans» [sic]. Aquest text anava acompanyat d’un vídeo de 45 segons en què es veia una agressió comesa per un home a la Xina i que no té res a veure amb la població catalana.
En el vídeo, que va ser visualitzat 21.900 vegades, es veia com un home agredia brutalment una dona, clavant-li 15 cops de puny i 7 puntades de peu al cap, i la deixava inconscient. Després, li intentava abaixar els pantalons i l’agafa dels cabells i l’arrossegava per terra fins que desapareixia del camp visual de la càmera de vigilància que gravava els fets. Aquesta filmació es va realitzar el 22 de juny del 2019 i es correspon a una agressió que havia passat a la Xina i que va ser difosa per les autoritats del país asiàtic per aconseguir identificar el maltractador a través de la col·laboració ciutadana.
- Un incendi al Baix Ebre crema 570 hectàrees, el 90% als Ports
- El mapa territorial Enquesta CIS: El PSOE assetja cinc governs autonòmics del PP en l’equador de la legislatura
- Osona Una ‘moto espia’ dels Mossos capta per la C-25 un conductor sense cinturó, parlant pel mòbil i bevent
- Xarxes Molts turistes confonen Mallorca amb França i creuen que l'alemany és l'idioma oficial, segons una enquesta de carrer a Palma
- FUTBOL El Reial Madrid demana ajornar el seu partit de lliga contra l’Osasuna al 29 d’octubre
- Salut i benestar José Abellán, cardiòleg: "Crec que ens estem equivocant en donar-li massa importància a l'exercici de força"
- A Barcelona Els Mossos abaten un home que va matar el seu germà d'un tret i es va atrinxerar a Calldetenes
- Helicobacter pylori: així són els símptomes de la infecció que afecta la meitat de la població
- Última hora Incendi a Paüls: el vent dificulta els treballs d’extinció d’un foc que ha arrasat 2.300 hectàrees
- Homenatge a represaliats pel franquisme