Educació a Catalunya

Directors d’escoles veuen un «nyap» el pla d’Educació per ajustar l’hora lectiva

La Conselleria ha enviat als centres les instruccions per aplicar la reducció horària pactada amb els sindicats

A ulls de no pocs docents, el document no soluciona el «daltabaix enorme» que suposa refer tots els horaris a meitat de curs

A1-176697526.jpg

A1-176697526.jpg / RICARD CUGAT

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Absolutament tota la comunitat educativa coincideix que la mesura acordada entre sindicats i Departament d’Educació que va posar fi a les vagues i va permetre als docents reduir una hora lectiva és bona. Hi ha unanimitat en què incrementar la plantilla docent –finalment es contractaran 3.566 mestres– és una cosa positiva per a l’escola pública catalana –el sorprenent seria opinar el contrari–, però, a ulls d’un gran nombre de direccions, fer-ho ara –al gener– i així –a correcuita– podria perjudicar els alumnes més que beneficiar-los, una cosa a la qual no estan disposats.

«El que ens estan proposant és un nyap i, en lloc de ser comprensius amb els centres, ens trobem amb amenaces que ens denunciaran si no ho complim», assenyala contundent Josep Oriol Rodon, de l’institut Joncar, a Barcelona, un dels directors que ha decidit no refer els horaris

En el seu cas, com en molts centres, la direcció ha reunit el claustre i el Consell Escolar per exposar-li la situació i intentar esquivar l’assumpte amb els mínims perjudicis, passant, per exemple, hores de coordinació, fins ara marcades com a lectives, a no lectives; la manera de complir l’acord sense canviar l’horari als nanos i al professorat. Solució, això sí, que ha de comptar amb el vistiplau dels professionals afectats, cosa que en gran manera està passant.

Molts professors coincideixen amb Rodon en el «daltabaix enorme» que suposa el canvi a meitat de curs. Molts professors opinen que no «els surt a compte» cedir una hora d’una assignatura a un altre professor per després haver d’estar coordinant-se amb aquest per veure què han fet i què no a classe, com avaluar l’alumnat o saber si avancen igual que els altres grups.

Falta de solucions

El Departament de Josep Gonzàlez-Cambray planteja, per ajustar horaris, passar les mitges jornades a jornades completes, i que aquelles hores de més s’utilitzin per oferir suports. Els directors consultats per aquest diari veuen el document «fins i tot ofensiu» per l’obvietat del que es planteja i la falta de solucions concretes. «Un reforç sempre és positiu, però se’n podria treure molt més partit de manera planificada», conclou el director del Joncar.

Entre les propostes organitzatives que suggereix el polèmic document perquè les direccions dels centres puguin fer efectiva la reducció d’una hora lectiva als docents, destaca «redistribuir les hores lectives de pati» o «redistribuir les hores de codocència en franges globalitzades».

En l’apartat «què es pot demanar», referit als professors que les direccions poden reclamar per substituir les hores de menys que farà l’actual plantilla, el document assenyala d’una banda que «cal prioritzar les mitges jornades ja assignades al centre i passar-les a jornada completa» i, de l’altra, que les substitucions passin a cobrir les vacants per a la resta del curs. «Es poden proposar especialistes a mitja jornada en el cas que sigui imprescindible», afegeix el document. La qüestió dels especialistes ha sigut sempre la més espinosa, principalment a secundària, ja que, per exemple, ¿quin altre docent pot fer l’hora que deixi de fer el professor de Llatí?

Notícies relacionades

Les instruccions també assenyalen que «cal vetllar perquè la redistribució de matèries impliqui els mínims canvis a l’equip docent de cada curs». En matèries que imparteixin dos docents, «cal vetllar per la coordinació entre ells» i «tenir en compte totes les especialitats que té reconegudes el personal docent».

«Davant qualsevol dubte en relació amb la petició d’especialitats, dobles especialitats i provisió, cal contactar amb el servei del personal docent del vostre Servei Territorial o Consorci», conclouen en el document.