Manifestació a Madrid

Centenars de professors protesten davant el Ministeri d’Educació per la nova llei educativa

  • «La gent coneix Pilar Alegría més per ser la portaveu socialista que per la seva tasca com a ministra», critica Mario Gutiérrez, responsable d’ensenyament del sindicat CSIF

Centenars de professors protesten davant el Ministeri d’Educació per la nova llei educativa

Alberto Ortega / Europa Press

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

Al crit de «menys lleis, més educació», centenars de professors que pertanyen al sindicat CSIF s’han manifestat aquest matí davant la seu del Ministeri d’Educació i FP, a Madrid. Els docents han sigut especialment crítics amb la nova llei, Lomloe, coneguda com a ‘llei Celaá’ pel cognom de la ministra socialista que la va impulsar. Segons el seu parer, el text –que s’ha implantat aquest any en els cursos senars– no ha suposat cap millora per als problemes «estructurals» del sistema educatiu.

El president de la secció del sindicat dedicada a educació, Mario Gutiérrez, ha assegurat que Espanya és a la cua d’altres països del seu entorn, una cosa que es reflecteix en els estudis Pisa, les taxes d’abandonament escolar i el nombre de repetidors. Contra això últim, precisament, intenta lluitar la nova normativa, que insta els centres educatius a considerar la repetició com l’última opció i a realitzar avaluacions col·legiades, una cosa que, en realitat, els professors ja fan en el seu dia a dia.

Gutiérrez també ha sigut molt crític amb la titular d’Educació, Pilar Alegría, a qui la població, segons la seva opinió, coneix més pel seu càrrec de portaveu socialista que per la seva tasca professional com a ministra.

Segons CSIF, ni la Lomloe ni cap de les altres vuit lleis educatives que Espanya ha tingut al llarg de la seva democràcia han implicat cap millora del sistema educatiu. Totes les normes estan impregnades de la lluita partidista i política, sense tenir en compte –han recalcat els manifestants– l’opinió professional dels que haurien de ser líders pedagògics: el professorat.

La Lomloe el que sí que ha posat, han remarcat els manifestants, és una càrrega addicional d’«absurda burocràcia», que està desbordant els mestres. «Així no podem continuar», han cridat els professors, alguns dels quals portaven antifaços en què es llegia «Superdocents a les aules».

Notícies relacionades

El manifest que han difós els membres del sindicat d’ensenyament demana al ministeri –que, precisament, està redactant el nou Estatut del professorat– que blindi els drets dels docents. Entre els quals, la llibertat de càtedra, la independència del poder polític, el reconeixement en el salari i l’especialització. Aquest últim assumpte també està crispant l’ambient escolar perquè molts centres públics no estan cridant mestres de primària –capacitats per oposició per impartir tutories, matemàtiques, llengua, ciències i plàstica– i utilitzen docents especialistes (capacitats per oposició a impartir la seva especialitat, ja sigui anglès, educació física, música, pedagogia terapèutica o audició i llenguatge). Més enllà de l’evident problema laboral que significa per als docents, la situació repercuteix de manera negativa en la qualitat de l’ensenyament.

Els delegats de CSIF han acabat la seva manifestació demanant, una vegada més, un pacte d’estat per l’educació, una reivindicació històrica de la comunitat educativa.