Educació a Catalunya

Famílies i sindicats carreguen contra la «il·legalitat» de les quotes escolars

  •  L’aFFaC denuncia el cobrament de quotes en centres públics que inclouen conceptes com «manteniment inventariable d’educació física, música i patis» o «lloguer d’equips de reprografia i fotocòpies»

A1-157548868.jpg

A1-157548868.jpg / Manu Mitru (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) tornen a posar sobre la taula una qüestió en la qual fa anys que insisteixen: la irregularitat que suposa exigir el pagament de quotes a les famílies per a, entre altres coses, cobrir despeses de manteniment de centre. La federació d’AFAs catalanes denuncia que ha tingut constància d’alguns casos en els quals es demanava a famílies el pagament de quota per conceptes com «manteniment inventariable d’educació física, música i patis», «lloguer d’equips de reprografia i fotocòpies» o «adequació i manteniment d’espais». Tot això conceptes, que, segons reiteren des de l’aFFAc, «legalment no es poden imputar econòmicament a les famílies».

En aquesta mateixa línia es pronuncia contundent Marta Minguella, secretària general d’Educació de la CGT, que afegeix que, a més, aquestes quotes suposen també «segregació i classisme», i s’emmarquen en «la tendència dels últims anys d’estratificar l’escola pública». «Les quotes són il·legals. Les famílies no haurien de pagar cap quota a les escoles públiques. Cap. Per res. Però mentre la pública continuï cobrant quotes, es justifica que la concertada ho faci», conclou taxativa la sindicalista. 

«Mentre la pública continuï cobrant quotes es justifica que la concertada ho faci»

Marta Minguella, CGT Catalunya

L’aFFac va publicar el 2019 un estudi que constatava que el cobrament de quotes era una pràctica generalitzada en el sistema educatiu català, pràctica que no només consideren il·legal sinó que, remarquen, «confirma no només la infrafinanciació del sistema educatiu públic, incapaç de sostenir-se per si mateix sense la contribució de les famílies, sinó també la vulneració del principi de gratuïtat que ha de regir el dret a l’educació i l’augment de les desigualtats entre centres educatius d’acord amb el nivell socioeconòmic de les famílies, cosa que perpetua els problemes de segregació que pateix Catalunya».

¿I el material?

L’esmentat estudi indica que gairebé tots els centres educatius públics cobren a les famílies una quota de material escolar. Malgrat que, insisteix el mateix estudi, aquest pagament és «il·legal». «Aquest s’ha institucionalitzat fins al punt que el 82% de les AFAs consultades creia que el pagament del material era obligatori», indica l’informe. Aquest va més enllà, indicant que quatre de cada 10 AFAs afirmen que en els seus centres «no pagar la quota de material escolar té conseqüències». ¿Quines conseqüències? La principal: derivar aquestes famílies als serveis socials perquè aquests assumeixin el pagament de la quota. 

Des de l’aFFac assenyalen també que «crida l’atenció» que el sistema educatiu es trobi en aquesta situació «sent Catalunya una de les comunitats autònomes amb més PIB per càpita, en la quarta posició en el rànquing estatal».

Menjador «gratuït i universal»

Notícies relacionades

De fet, des de l’aFFac reclamen que fins i tot el servei de menjador –les quotes del qual han pujat per segon any consecutiu– sigui gratuït i universal. A aquesta petició s’hi han sumat entidats com Save the Children o Educo. Els menús escolars a Catalunya han passat aquest curs de 6,33 a 6,54 euros per als fixos –els nens i nenes que s’hi queden de manera regular– i de 6,96 a 7,19 euros per als que ho fan de manera puntual.

La federació de famílies d’alumnes treballa des de fa molt temps, segons van recordar durant la roda de premsa d’inici de curs, per «un model educatiu que reconegui el temps del migdia, inclòs el servei de menjador, com a part del temps educatiu i que, per tant, garanteixi aquest servei de manera gratuïta, pròxima i sostenible».