Crisi climàtica
L’ONU alerta que les onades de calor futures «superaran límits humans i socials»
L’estudi adverteix que al ritme actual, a finals de segle, les onades de calor poden causar tantes morts com el càncer o les malalties infeccioses
Les onades de calor seran més freqüents, intenses i mortals en el futur a causa del canvi climàtic, i fins i tot podrien «superar els límits humans, psicològics i socials» en regions com el Sahel, la banya d’Àfrica o el sud d’Àsia, tal com ha advertit aquest dilluns un informe de l’ONU i de la Creu Roja.
L’estudi de l’Oficina d’Assumptes Humanitaris de les Nacions Unides i de la Federació Internacional de la Creu Roja (FICR) alerta que les nombroses canícules viscudes aquest any a Europa, l’Àsia Meridional, Austràlia, el nord de l’Àfrica, els Estats Units i la Xina són només un avís del que ha de venir.
«Els esdeveniments meteorològics extrems, com les onades de calor i les inundacions, estan colpejant els més vulnerables, i és especialment notori en països amb gana, conflicte i pobresa», ha remarcat en la presentació de l’informe el coordinador humanitari de l’ONU, Martin Griffiths.
«Per evitar els impactes més devastadors, hem d’invertir de manera igualitària en adaptació i mitigació, particularment als països en més risc», ha afegit el secretari general de FICR, Jagan Chapagain.
L’estudi adverteix que al ritme actual, a finals de segle, les onades de calor poden causar tantes morts com el càncer o les malalties infeccioses, especialment als països menys desenvolupats.
Mecanismes d’alerta
Onades de calor recents ja han tingut efectes molt letals, com la que va causar 70.000 morts a Europa el 2003 o la que a Rússia va provocar 55.000 morts el 2010.
«El sistema humanitari no està adequadament preparat per a aquestes onades; té un finançament insuficient», ha assenyalat Griffiths, que ha posat com a exemple la urgent necessitat d’augmentar l’ajuda a Somàlia, amenaçada en algunes de les seves regions per la fam.
Per a Chapagain, les onades de calor «ja afecten pràcticament totes les regions», tot i que és especialment palpable a l’Àfrica o Llatinoamèrica, on «poden causar més gana, malalties i conflicte» si la comunitat internacional no reacciona.
L’informe proposa per a això diferents solucions, que passen principalment per crear mecanismes d’alerta primerenca de canícules o recolzar programes preventius per part dels actors locals que responen primer a les emergències.
També indica que moltes organitzacions humanitàries com la Creu Roja ja estan aplicant solucions quotidianes que poden ser útils, com ara sistemes d’aïllament tèrmic natural de vivendes o ajustos dels horaris escolars.
Persones vulnerables
Els nens, junt amb les persones grans, les dones embarassades i les lactants són els col·lectius més vulnerables a malalties o morts lligades a les onades de calor.
Notícies relacionadesSegons el Fons de les Nacions Unides per a la Infància (UNICEF), 820 milions de nens estan en alt risc de veure’s exposats a onades de calor.
L’informe, publicat quan només queda un mes perquè Egipte aculli una nova conferència de l’ONU sobre el canvi climàtic, remarca que limitar a 1,5 graus l’escalfament global mitjà pot reduir en 420 milions el nombre de persones exposades a canícules extremes.
- L’agenda Què fer aquesta setmana a Barcelona: aquests són els millors plans
- La parròquia que cada dia s’omple a la missa de les nou del matí
- Transport ferroviari Així està la situació de les línies de Rodalies Renfe a Catalunya: els trens de l’R4 tornen a passar pel tram de l’accident de Gelida
- Entrevista Ginestà: “Hi ha vegades que ens empassem gripaus per tirar endavant, però alguns s’empassen rinoceronts”
- Turisme català L’encantador poble medieval de Catalunya amb tresors prehistòrics
