Pànic a les vies

Renfe assegura que «ningú va avisar» de «possibles incidents a la via», tampoc Adif, per l’incendi de Begís

  • El gestor d’infraestructures ferroviàries va autoritzar a les 16.22 h la sortida del tren de l’estació de València perquè «no tenia coneixement de cap incident a la via a la zona»

Renfe assegura que «ningú va avisar» de «possibles incidents a la via», tampoc Adif, per l’incendi de Begís

Epi_rc_es

2
Es llegeix en minuts
EFE

Renfe ha assegurat que abans de la sortida del tren de mitja distància València-Saragossa, en què es va registrar una desena de ferits al passar per les proximitats de l’incendi forestal de Begís, a la província de Castelló, cap autoritat li havia comunicat l’existència d’un incendi pròxim al traçat ferroviari.

El gestor d’infraestructures ferroviàries (Adif) va autoritzar a les 16.22 h la sortida del tren de l’estació de València perquè «no tenia coneixement de cap incident a la via a la zona»

«Ningú va avisar el gestor d’infraestructures de cap possible incident a la via», ha informat Renfe en un comunicat.

A les 17.54 h, la maquinista va aturar el comboi a l’observar «una intensa pluja de cendra i fum» i es va posar en contacte amb el centre de comandament per preguntar si hi havia algun incendi a les proximitats. El centre de comandament li va informar que desconeixia aquesta informació «tant en aquell moment com en el moment de la sortida del tren des de València».

El protocol estableix que l’autoritat, operador o gestor de la infraestructura que detecta primer un incident a la via ho ha de comunicar a la resta per a la presa de mesures d’acord amb les circumstàncies, i segons Renfe són els cossos i forces de seguretat les que han de demanar la suspensió de la circulació perquè «són els que tenen coneixement d’incidents a l’entorn que afecten la via».

Durant la conversa amb el seu superior, la maquinista observa que hi ha flames a les proximitats i comunica que canviarà de cabina i retrocedirà, una decisió que és autoritzada pel centre de comandament, que li indica que circuli fins a Caudiel, on estaran mobilitzades les forces de seguretat i serveis sanitaris.

En el procés de canvi de cabina, es produeixen a l’interior del tren situacions de tensió i alarma entre els 49 passatgers que viatgen al comboi perquè alguns d’ells volen abandonar el tren i ho fan malgrat les advertències de la maquinista que no és segur.

Al trencar alguns passatgers les finestres d’emergència amb els malls, s’activen els sistemes antiincendis i el fre automàtic, cosa que obliga la maquinista a rearmar el tren per reiniciar la marxa i retrocedir, fet que retarda l’inici de l’operació.

Segons la versió de Renfe, que ha obert una investigació interna per aclarir els fets, a les 18.20 h la maquinista reprèn la marxa, recollint persones que van corrent pels voltants de la via en direcció Caudiel, algunes d’elles amb cremades de diferent consideració.

El comunicat assegura que ni Adif ni Renfe van rebre «cap notificació de possible incidència a la via o que la zona estava en desallotjament per part de cap organisme. Tampoc van ser informades que les condicions de l’incendi van canviar dràsticament respecte al matí, quan un tren de Mitja Distància de Renfe va fer el mateix recorregut (València-Saragossa) sense detectar cap anomalia a la via».

Notícies relacionades

La primera comunicació que Adif rep sobre complicacions en la circulació per l’incendi procedeix de la maquinista, que primer detecta fum i cendra a la zona i després, la proximitat de l’incendi.

Adif i Renfe asseguren que han complert el protocol intern, que recull que la primera que tingui coneixement, tant de manera directa com indirecta, d’alteracions en les condicions de circulació a la via ha d’avisar l’altra per activar els mecanismes de prevenció i actuació.