Treball del MIT

¿Quines possibilitats tinc de contagiar-me de covid en un avió? Això és el que diu un estudi

  • Als EUA hi va haver 100.000 contagis en avions, entre juny del 2020 i febrer del 2021

¿Quines possibilitats tinc de contagiar-me de covid en un avió? Això és el que diu un estudi
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

Els filtres HEPA dels avions eliminen el 99,9% de les partícules com bacteris, fongs i virus de la mida del coronavirus, segons una infografia que publica a la seva web l’Associació de Línies Aèries (ALA) d’Espanya, a propòsit de la confusió creada sobre les aglomeracions en el transport aeri o en la necessitat de la separació sanitària a causa de la covid-19.

«L’avió és el transport col·lectiu més segur fins i tot en temps de covid-19», assenyala com a principi el missatge de l’ALA. «L’aire dels avions està en permanent circulació i es renova cada dos o tres minuts».

Ara, un nou document es va concentrar a analitzar la probabilitat que, al principi de la pandèmia de covid-19, un viatger aeri nacional dels EUA contragués el coronavirus durant el viatge amb avió.

L’atenció dels especialistes es va centrar en el període de nou mesos des del juny del 2020 fins al febrer del 2021, un temps que exclou tant els primers mesos de la pandèmia, quan els viatges aeris als EUA pràcticament es van aturar, i el que comença al març del 2021, quan es va accelerar l’ús de les vacunes. Durant aquells nou mesos no hi va haver consens sobre la magnitud del risc d’infecció en vol.

L’anàlisi, dirigida per acadèmics del MIT, va oferir un càlcul que, si bé les condicions que es van aplicar en aquella etapa de la pandèmia de covid-19 difereixen de les actuals, podria adaptar-se a mesura que aquesta evoluciona. Els professionals van estimar que la probabilitat de contraure covid-19 en un avió va superar 1 de 1.000 en un vol totalment ple que va durar dues hores en el punt àlgid de la pandèmia primerenca, aproximadament el desembre del 2020 i el gener del 2021.

Aquest paràmetre es va reduir a aproximadament a 1 de 6.000 en un vol amb la meitat de l’ocupació de dues hores quan la pandèmia era menys greu, a l’estiu del 2020. El risc general de transmissió des del juny del 2020 fins al febrer del 2021 va ser d’aproximadament d’1 de 2.000, amb una mitjana d’1 de 1.400 i una mitjana d’1 de 2.250.

Aquesta informació difereix de les condicions actuals. Ja no es requereixen mascaretes per a gaires passatgers, per exemple, els nacionals dels EUA. A més, durant el període d’anàlisi les aerolínies solien deixar lliures els seients del mig, cosa que ja no fan; i les noves variants de covid-19 són més contagioses que el virus durant el període d’estudi.

Notícies relacionades

Si bé aquests factors poden augmentar el risc actual, la majoria de les persones han rebut vacunes contra la covid-19, cosa que podria servir per reduir el risc actual, tot i que l’impacte precís dels inoculants contra les noves variants encara és imprecís. De tota manera, més enllà del canvi d’escenari, l’estudi proporciona una estimació general sobre la seguretat dels viatges aeris respecte a la transmissió de covid-19 i ofereix una metodologia que es pot aplicar a estudis futurs.

«Algunes aerolínies nord-americanes en aquell moment van declarar que la transmissió a bord era ‘pràcticament inexistent’ i ‘gairebé inexistent’, però, com mostra la recerca, hi havia un risc perceptible. D’altra banda, els passatgers tampoc s’enfrontaven exactament a les probabilitats de contraure el virus durant el vol. L’objectiu va ser exposar els fets», va assenyalar Arnold Barnett, professor de gestió al MIT, expert en riscos de l’aviació i coautor de l’estudi.