Èxode vacacional

Consells perquè el teu fill viatgi segur al cotxe aquest estiu

  • La millor ubicació per als nens i nenes és el seient central de la part posterior

  • Utilitzar correctament els sistemes de retenció infantil evitaria el 75% de les morts i el 90% de les lesions greus

Consells perquè el teu fill viatgi segur al cotxe aquest estiu

agencia

5
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

L’1% de les persones que van morir en un sinistre de trànsit el 2020 eren menors de 14 anys, segons les estadístiques de la Direcció General de Trànsit (DGT). Pot semblar un percentatge petit. Efectivament, ho és en termes matemàtics. Però darrere d’aquesta xifra s’amaga un drama: 17 nens morts. La majoria (set) eren vianants; sis viatjaven en vehicles (dos anaven amb bicicleta i un amb ciclomotor) i els quatre restants anaven conduint, malgrat no tenir edat per poder fer-ho. 

Les lesions infantils que es produeixen a la carretera són molt greus. Fins als dos anys, les més freqüents són les de coll, generades per la fragilitat de la seva columna vertebral. Entre els 2 i els 4 anys, les del cap, perquè les vèrtebres no són prou fortes. I entre els 4 i els 10, les d’abdomen, atès el risc de patir hemorràgies internes o lesions abdominals. La DGT assegura que utilitzar correctament els sistemes de retenció infantil (portabebès, cadiretes o elevadors) pot arribar a evitar el 75% de les morts i fins a un 90% de les lesions greus.

La llei obliga que tots els menors d’edat que mesurin 1,35 metres o menys utilitzin un sistema de retenció infantil. A més, han de viatjar als seients posteriors excepte en tres excepcions: que el cotxe no tingui seients posteriors o que els tingui però sigui impossible posar-hi un sistema de retenció infantil, o que les places posteriors ja estiguin ocupades per altres menors.

La realitat és que no tots infants viatgen segurs. El recent informe ‘Seguretat viària infantil a l’automòbil. ¿Viatgen els nostres fills sempre segurs?’ de la Fundació Mapfre mostra que gairebé tots els pares són conscients de la importància que els nadons (de 40 a 86 centímetres) viatgin en portabebès mirant cap enrere o en cabassos homologats. Però, a mesura que el nen creix, augmenta la percepció errònia que tenen molts progenitors respecte a l’ús de les cadiretes, ja siguin amb respatller o sense.

Fins que el nen no mesura 1,35 metres, és obligatori que viatgi assegut en una cadira homologada (també s’anomenen elevadors amb suport per al cap). La recomanació oficial continuar utilitzant la cadireta fins que la seva altura sigui de 1,50 metres. El 41% dels enquestats € l’informe de Mapfre pensen que l’elevador amb respatller és recomanable (no obligatori) fins als 1,35 metres.

Les mares i pares conductors també suspenen quan se’ls pregunta quin és el lloc més segur perquè viatgin els nens. Només el 38,8% l’encerten: el seient posterior central, que és el que ofereix més protecció en cas d’impacte lateral i bolc.

Davant la pregunta de si protegeix més l’elevador amb respatller que el que no en té, el 87% dels progenitors responen de manera incorrecta. Els tècnics de la Fundació Mapfre recorden que l’elevador amb respatller –que es coneix habitualment com a cadireta infantil– redueix el risc de mal al cap i evita el contacte del menor amb el lateral del vehicle.

A contramarxa

L’informe destaca que les cadiretes infantils han de ser homologades i han d’estar ben instal·lades (si és possible, amb el sistema Isofix) i han d’anar mirant cap enrere, com a mínim, fins que el nen té 4 anys. Legalment, poden viatjar mirant cap endavant a partir dels 15 mesos (o 10 quilos), però la recomanació dels tècnics de Mapfre és esperar fins que compleixin els 4 anys.

L’última reforma legal de trànsit (aprovada el març d’aquest any) posa l’accent en l’obligació d’utilitzar correctament els sistemes de retenció infantil. No fer-ho comporta una infracció greu: multa de 200 euros i retirada de quatre punts del carnet. Tanmateix, l’informe de Mapfre recull una dada esgarrifosa de la DGT. En el primer trimestre de 2021, els agents van detectar, només en una setmana, 192 menors que viatjaven sense els sistemes de retenció infantil. L’abril del 2022 es va repetir la campanya i el nombre de menors que no viatjaven correctament va augmentar fins als 280 només en una setmana.

La importància de donar exemple

Els tècnics de la DGT insisteixen que l’exemple dels pares és vital. «Durant la infància, gran part de l’aprenentatge s’adquireix a través de l’observació, és a dir, que els nens imiten la conducta i els gestos dels seus pares. Mai s’han d’oblidar de posar-se el cinturó, que és obligatori per a tothom», recorden.

Malgrat que continua sent un drama que 17 nens morin cada any a les carreteres, la sinistralitat infantil ha baixat considerablement des de la dècada dels 90. Concretament, ha disminuït en un 90% (de 307 el 1990 a 32 el 2019).

Compte amb els trajectes curts

L’èxode vacacional no és l’únic moment durant el qual s’ha de ser més primmirat amb la seguretat viària infantil. La DGT recorda a pares i mares que vigilin especialment en els trajectes curts perquè són aquells en els quals hi hamés sinistres i errors de col·locació.

Mai el deixis sol al cotxe

Una altra advertència importantíssima per als progenitors conductors és que mai deixin els seus fills sols al cotxe. El doctor Valero Sebastián Barberán, membre del comitè de promoció de la salut de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), insisteix que no s’ha de fer mai, sota cap circumstància. «Encara que sigui per fer un encàrrec de pocs minuts», insisteix.

Notícies relacionades

Tant l’AEP com la Fundació Mapfre asseguren que un dia assolellat amb una temperatura exterior d’uns 25 graus, a l’interior d’un cotxe es poden superar els 40. I deixar una mica abaixades les finestretes tampoc hi ajuda, precisament. En aquestes circumstàncies, un menor que es quedi sol al cotxe durant 10 minuts seguits té moltes possibilitats de patir un cop de calor, que es manifesta amb marejos, vòmits, mal de cap i taquicàrdia. «A diferència de la insolació, en els cops de calor la pell està seca i calenta», recorden els pediatres.

Els menors de 5 anys són els més vulnerables als cops de calor, expliquen l’AEP, ja que la seva temperatura corporal puja molt més ràpidament que la d’un adult i el seu sistema respiratori es troba encara en desenvolupament. Perquè el nen es recuperi, els pediatres recomanen ajaure’l en un lloc fresc, afluixar-li la roba si la porta cordada, oferir-li aigua i posar-li compreses fredes. Després cal traslladar-lo a un centre sanitari per fer-li una revisió.