tracte degradant

Un avi espera 14 hores per a una ambulància a Mataró

  • A. T., un home viudo de 73 anys, es va haver de mantenir a la sala d’espera de l’hospital de Mataró des de les nou del vespre, quan li van donar l’alta, fins a les onze del matí de l’endemà, que va arribar el servei ambulatori

Un avi espera 14 hores per a una ambulància a Mataró
3
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Té 73 anys, és viudo, no té fills ni ningú que se’n pugui fer càrrec. A. T., un veí de Premià de Mar (Maresme) va estar 14 hores a la sala d’espera de l’Hospital de Mataró esperant una ambulància per arribar a casa seva després de ser atès a urgències del centre sanitari. Catorze hores sense dormir, sense gairebé poder menjar i amb un cansament i sofriment que prefereix oblidar. La fundació que el tutela ja ha interposat una queixa contra la Regió Sanitària del Barcelonès Nord, que depèn de la Conselleria de Salut.

El 26 d’abril passat, A. T. va trucar a la fundació que, des de fa dos anys, té la seva tutela. En el fons, és una persona plenament autònoma, però l’entitat l’ajuda per acompanyar-lo en els tràmits necessaris, especialment bancaris. Té moltes malalties: hemocromatosi, dispnea, gonoartrosi, ansietat ocular i cataracta senil, entre d’altres. Aquell dimarts d’abril era un atac de gota, una malaltia crònica que afecta les articulacions, la que li va produir un dolor terrible al genoll. L’home va trucar a la fundació, que li va enviar un acompanyant. En ambulància, tots dos van arribar fins a les urgències de l’hospital de Mataró i allà va ser atès a les quatre de la tarda.

Els serveis sanitaris li van fer un drenatge i van aconseguir calmar el dolor en l’articulació. L’home va rebre l’alta entre les 20.30 i les 21.00 hores del dimarts 26 d’abril, segons confirmen des de l’Hospital de Mataró. A causa del fort dolor que sentia, el centre sanitari va demanar una ambulància per portar-lo de nou a casa. Al seu pis ha de superar diversos esglaons que, a causa del dolor, era incapaç d’ascendir. A les 22.00 hores va arribar una ambulància amb un sanitari, però al veure que l’home necessitaria ajuda per pujar-lo a casa, el sanitari es va negar a realitzar tal trasllat i va demanar una altra ambulància amb dos sanitaris a bord.

Un esmorzar «per humanitat»

A partir de llavors va començar el malson. L’assistent que l’acompanyava i l’avi van haver d’esperar fins a les 11.00 del matí de l’endemà, 27 d’abril, assegut a la sala d’espera d’urgències, fins que es va presentar l’ambulància requerida. «Ni els mateixos sanitaris de l’hospital donaven crèdit», expliquen fonts de l’entitat. El pitjor, relaten, va ser la resposta que rebien els responsables de l’hospital quan demanaven, cada vegada de forma més insistent, si el vehicle tardaria gaire. «Ara arriben, estan en camí», deien de matinada. A la fi, al matí de l’endemà, els sanitaris de l’hospital van accedir a donar-li almenys un esmorzar «per humanitat».

La fundació que s’encarrega de la tutela d’A. T. ja ha elevat una reclamació a la Conselleria de Salut, l’ens responsable del trasllat de pacients hospitalaris. Una queixa a la qual ha tingut accés aquest diari, i en la qual assenyalen que el succeït és «inadmissible» i «no pot tolerar-se sota cap concepte». Demanen que la Generalitat es disculpi amb l’avi i, a més, reclamen una explicació «raonable». No descarten elevar el cas a la via judicial.

Estafa econòmica

Notícies relacionades

Es desconeix si el desemparament que va patir A. T. a l’hospital per part del servei d’ambulàncies és habitual o ja ha tingut altres precedents. Sí que és cert que la seva història denota un estat d’abandonament de les persones grans que cada vegada és més habitual. Malgrat ser una persona autònoma, A. T. va demanar voluntàriament la curatela de l’entitat tutelar el 2020 arran d’una estafa econòmica. Viudo des de fa tres anys i analfabet, era la seva dona la que s’encarregava dels seus comptes i tota els tràmits burocràtics. Al morir ella, es van aprofitar de la seva vulnerabilitat i li van estafar 3.280 euros ja fa dos anys. Un abús que el va obligar a deixar de pagar les factures de la llum i l’aigua. En el dia d’avui encara manté deutes amb les dues companyies.

«No és res nou, hi ha moltíssimes persones grans que atenem que han sigut víctimes d’estafes econòmiques», afegeixen fonts de l’entitat. En el dia d’avui la fundació està regularitzant el deute de l’avi, que ha preferit no parlar d’aquest incident amb aquest diari. «Va ser molt desagradable i descoratjador... però ell prefereix girar full i fer veure com si no hagués passat», expliquen els seus acompanyants. Aquest diari ha esperat durant tres setmanes perquè Salut donés algun tipus d’explicació. De moment, no n’hi ha cap.