Per què l’últim adéu té un paper tan important en el procés del dol?

La mort d’un ésser estimat és un dels moments més complicats de la vida, i per això la preparació de l’últim adéu és fonamental en l’elaboració posterior del dol

Àltima vetlla perquè el comiat es porti a terme com es desitgi, facilita la participació de la família en tot el procés i promou la personalització d’elements com la vetlla o la cerimònia

El Camí del Bosc del cementiri de les Roques Blanques al Papiol

El Camí del Bosc del cementiri de les Roques Blanques al Papiol / Áltima

4
Es llegeix en minuts

La mort d’un ésser estimat és una de les situacions més difícils a què es pot enfrontar una persona. Aquell moment suposa una veritable muntanya russa d’emocions en l’entorn, que, més enllà d’haver d’encarar el dur cop, també ha de gestionar tot el procés que acompanya la mort. Així, l’últim comiat és un dels primers reptes a què s’enfronta una persona que viu un procés de dol.

En aquest sentit, les funeràries tenen un paper molt important en l’acompanyament de les famílies que han de passar necessàriament per tots els tràmits que implica la defunció. Però també en l’atenció, que en un moment tan complex ha de ser ben humana i empàtica. «Vetllem perquè les famílies se sentin acompanyades i ben orientades en tot el procés de comiat, des del moment en què mor el seu ésser estimat fins a l’enterrament o la incineració, i les qüestions que sorgeixin a posteriori», explica Daniel Torres, coordinador de Serveis Funeraris d’Àltima al Baix Llobregat i l’Hospitalet.

En aquesta zona, l’empresa funerària, amb seu a Sant Boi de Llobregat, dona servei a més d’un milió de persones des dels 14 tanatoris que gestiona, alguns d’aquests situats en petits municipis com Cervelló o Corbera, i d’altres ubicats en grans nuclis urbans com Viladecans, Castelldefels-Gavà o l’Hospitalet (des de la Gran Via fins a Bellvitge, i l’Hospitalet-Ronda, al sector de la Remunta). «El territori on donem servei té una idiosincràsia molt particular, ja que es tracta d’una zona molt plural i diversa, amb característiques i necessitats molt diferents entre un poble o barri i un altre, cosa que també es reflecteix en els hàbits o rituals funeraris», remarca Torres.

Al Baix Llobregat, Àltima també s’encarrega de la gestió i el manteniment de diversos cementiris, com el comarcal de Roques Blanques.

El tracte personalitzat i la importància de l’espai

Des d’Àltima es dona molta importància al tracte personalitzat i humà, a més de posar en relleu la importància que tenen les necessitats, les situacions i els desitjos de les famílies. «Sempre hi intervenim amb la màxima discreció. Som presents, però respectem la intimitat de la família i hi intervenim des d’un segon pla. El que més valoren sempre és que tot surti com volien i és el més gratificant per a nosaltres. Cada comiat és diferent i únic», assegura el coordinador d’Àltima.

Enrique Agustín, gerent d’Àltima al Baix Llobregat i l’Hospitalet, també remarca la importància que té l’espai en el procés de comiat. «Intentem que la sala sigui confortable i acollidora, a més de lluminosa i amb bona accessibilitat», puntualitza. A tot això s’hi suma el condicionament del difunt per part del tanatopràctic, que treballa per aconseguir la imatge més natural de l’ésser estimat, una cosa fonamental per aconseguir un impacte menys dolorós.

A més, Àltima ofereix altres serveis com:

  • Incorporació de textos i música en les cerimònies

  • Opció d’incloure un refrigeri durant la vetlla

  • Personalització de recordatoris, urnes o reliquiaris per a les cendres

Creixen les incineracions

Les incineracions s’han convertit en l’opció que més creix en els últims anys. De fet, segons dades d’Àltima, el 2021 el 57,6% dels serveis funeraris portats a terme a Catalunya van ser d’aquest tipus. La pandèmia va tenir un paper important en l’acceleració de l’interès en aquesta pràctica.

«És una tendència que no para de créixer i que s’ha vist incrementada per la pandèmia. Aquest creixement l’hem vist, sobretot, a l’àrea metropolitana de Barcelona», especifica Agustín, i destaca que cada vegada hi ha més alternatives per al destí de les cendres.

Com van afrontar les funeràries la pandèmia?

La pandèmia de la covid-19 ha sigut un dels moments més durs de gestionar per a les funeràries. Per a Àltima el principal va ser mantenir la vocació de servei i buscar fórmules que permetessin adaptar la seva feina a unes circumstàncies complexes. «Ens vam haver de mantenir ferms per continuar oferint un servei tan essencial com el nostre. Va ser el pitjor moment que hem viscut, ja que vam multiplicar gairebé per quatre els difunts que teníem per dia», recorda Torres, que també destaca el paper de la comunicació interna i el suport entre companys com uns dels principals pilars d’aquell moment.

Però la situació més dura va ser la viscuda per les famílies. «Em poso en la seva pell i entenc que la situació era desesperant. No podien veure el difunt ni acomiadar-se’n», assegura. Áltima va posar en marxa un servei de ‘streaming’ per retransmetre les cerimònies a distància durant la pandèmia i, en l’actualitat, és un servei que continua funcionant.

«Va ser una tecnologia que va ajudar molt en aquells moments. Tot i que preferim la presencialitat, les continuem oferint en moments puntuals, com per exemple quan algú no es pot desplaçar», explica Agustín. El sistema està disponible als tanatoris de l’Hospitalet (Gran Via) i Barcelona (Ronda de Dalt).

Respecte pel medi ambient

El desenvolupament dels serveis funeraris a Àltima no és concebible sense el respecte i el compromís per l’entorn i el medi ambient. En aquest sentit, l’empresa va iniciar fa anys l’aposta per l’ús de fèretres i urnes ecològics. Des d’aquest any, Àltima ofereix en tots els seus centres fèretres ecològics i respectuosos amb el medi ambient, lliures de vernissos, teixits sintètics, vidres o elements metàl·lics. A més, més del 40% dels usuaris escullen urnes biodegradables, elaborades amb argiles, sal o fusta natural.

En aquest mateix àmbit, Àltima també està renovant la flota de vehicles –comercials, ambulàncies de recollida i furgonetes per a trasllats dins de cementiris– perquè sigui 100% elèctrica. Un procés que l’empresa ja ha completat a les comarques del Baix Llobregat i el Barcelonès, on es mouen amb energia neta. La previsió és que el 2024 la companyia disposi de 70 unitats elèctriques per a tots els desplaçaments i serveis locals a Catalunya.