Tecnologia

OCU presenta una demanda col·lectiva contra Apple per obsolescència programada en la gamma d’iPhone 6

Sol·licita una compensació d’entre 99 i 189 euros per afectat, unes 400.000 persones

Un usuari amb els nous iPhone 6, la setmana passada a Cupertino (Califòrnia).

Un usuari amb els nous iPhone 6, la setmana passada a Cupertino (Califòrnia). / AP / MARCIO JOSE SANCHEZ

1
Es llegeix en minuts

L’Organització de Consumidors (OCU) ha presentat una demanda col·lectiva per defensar en judici els més de 400.000 afectats per l’obsolescència programada en la gamma d’iPhone 6, d’acord amb «les pràctiques comercials injustes, enganyoses i agressives d’Apple», segons ha expressat l’organització.

Segons ha traslladat l’OCU, Apple ha actuat «de manera fraudulenta» ocultant informació als usuaris, una vulneració de la llei de competència deslleial i la llei general de defensa dels consumidors i usuaris.

«Apple va actualitzar el ‘software’ en els diferents models de l’iPhone 6 per emmascarar els problemes de rendiment de les seves bateries, sabent que això causaria un alentiment i pèrdua de rendiment dels telèfons», han explicat des de l’OCU.

Amb aquest canvi, els usuaris van pensar que el telèfon mòbil s’havia quedat antiquatperquè funcionava més lent, de manera que es van comprar un altre model.

Compensació per perjudici econòmic i moral

L’actuació «deliberada» d’Apple va suposar un perjudici econòmic per als consumidors d’entre 40 i 80 milions d’euros, segons els càlculs de l’OCU.

Així mateix, l’organització ha sol·licitat a Apple una compensació per danys morals, per això eleva la xifra a entre 99 i 189 euros per afectat.

Ja el desembre de 2020, l’OCU va presentar unes diligències preliminars per sol·licitar a Apple que identifiqués els afectats perquè poguessin ser defensats en el judici.

«Des de l’OCU assumirem la despesa necessària per entaular aquesta contesa judicial pagant els honoraris d’advocats i procuradors perquè els afectats no hagin d’assumir cap cost», han explicat des de l’OCU. A més, en cas de perdre l’acció judicial, els afectats tampoc hauran d’assumir les costes del procés.

Notícies relacionades

«Confiem que la justícia posi fre a aquests comportaments lesius per als consumidors afectats i la societat en general», ha insistit l’OCU.

Aquesta acció s’emmarca en la seva campanya per animar els usuaris afectats a lluitar contra l’obsolescència programada. En aquest sentit, vol mobilitzar tots els consumidors «que no estan disposats a tolerar aquest tipus d’accions deliberades en contra els seus drets» perquè s’uneixin a la campanya per posar fre a aquestes pràctiques.

Temes:

iPhone Apple