Educació

Barcelona aposta per una escola de proximitat a tots els barris de la ciutat

  • Augmentar l’oferta pública, especialment en l’etapa de 0 a 3 anys, és una de les propostes principals de les noves bases de l’Acord de l’Educació de l’Ajuntament de Barcelona

Una guarderia municipal de Barcelona.

Una guarderia municipal de Barcelona. / JOSEP GARCIA

3
Es llegeix en minuts

Augmentar l’oferta pública i impulsar una educació de proximitat són algunes de les propostes clau del nou Acord de l’Educació de l’Ajuntament de Barcelona. Aquest acord pretén abordar les necessitats educatives i utilitzar l’escola com un agent d’igualtat i inclusió per a tots els alumnes de la ciutat. L’escola de proximitat és un dels grans reptes que afronta l’ajuntament en el nou acord, per això aposten per incentivar les famílies a portar els seus fills als centres del seu barri i d’aquesta manera apostar per una educació de proximitat. Incrementar l’oferta d’educació pública i reduir la segregació escolar amb una distribució equilibrada dels alumnes en situació de vulnerabilitat social són altres dels punts clau. Amb aquestes noves bases, l’ajuntament pretén lluitar per una escola inclusiva, equitativa i de qualitat per a tots els alumnes de la ciutat.

Universalització de l’educació de 0 a 18 anys

Un dels punts clau de les noves polítiques educatives per a la ciutat és el reforç de l’educació en totes les seves etapes. En l’etapa de 0 a 3 anys l’ajuntament es compromet a ampliar el nombre d’escoles infantils i el nombre de places públiques per a així arribar a acollir-ne un mínim d’11. 000 alumnes en lloc dels 8.500 que s’acullen actualment. O sigui, incrementar del 83% al 90% el nou alumnat de P3 que es matricula en un centre de la zona educativa en què es resideix. A més, l’ampliació del nombre d’escoles infantils públiques que passaran de les 103 actuals a 125, un augment significatiu però poc ambiciós per a la necessitat de la ciutat.

L’objectiu en aquest àmbit és que l’educació de 0 a 3 sigui universal i accessible a tots els nens de la ciutat. Pau González, regidor d’Educació de Barcelona en Comú, ha remarcat la importància del pacte en aquesta etapa, fent especial menció que ajudarà no només l’augment de places públiques, sinó també a fer més inclusiva aquesta etapa educativa. «Hi ha una demanda molt forta d’una escola infantil pública. Amb aquest pacte no només abordem aquesta necessitat, també la de fer aquesta etapa més inclusiva. També hem incorporat mecanismes de seguiment perquè la proposta de la Generalitat que el curs de P2 sigui gratuït sigui efectiva i que al final aquesta proposta creixi en tota l’etapa de 0 a 3». Altre dels objectius és passar del 46% actual a un mínim del 60% dels nens i adolescents del segon cicle d’educació infantil a l’ESO que estiguin matriculats en escoles públiques.

Quant a l’etapa de 16 a 18 anys s’aposta per reforçar l’interès dels alumnes per continuar formant-se i així lluitar contra les diferents formes d’abandonament en aquesta franja d’edat. Amb això es pretén garantir la igualtat d’oportunitats entre els alumnes de la ciutat. L’ajuntament, a més, es compromet a garantir la gratuïtat efectiva de l’escolarització a tot l’alumnat en situació de vulnerabilitat a la franja de 2 a 18 anys

Més enllà de l’escola

Notícies relacionades

Els eixos d’actuació d’aquest pla educatiu de l’ajuntament de Barcelona, no només s’apliquen a les aules, sinó que pretén anar més enllà incorporant millores en tots els àmbits educatius. Quant a l’oferta educativa, el pla preveu augmentar l’oferta de formació professional a la ciutat per a així proporcionar una oferta més àmplia en l’etapa postobligatòria. Un altre dels punts clau és garantir la vinculació dels centres educatius amb els equipaments científics i culturals de la ciutat i reforçar les extraescolars convertint-les en una opció variada, assequible i de qualitat per a tots els nens i joves de Barcelona. Les escoles d’adults, les posen per primera vegada al centre per garantir que sigui una oportunitat per a tota la ciutadania eliminant les desigualtats d’accés que limiten una participació formativa mes plena i inclusiva.

Un document de consens

Aquest document marca l’estratègia d’un model que es basa en una educació inclusiva, equitativa i de qualitat i té com a meta l’any 2030. Aquest document, que s’està treballant des del maig del 2021, ha comptat amb la participació de més de 170 persones, cosa que fa que sigui un pacte amb un ampli consens social. Gemma Sendra, regidora d’ERC d’educació, ha celebrat les bases de l’acord i ha comentat la importància de posar el focus a millorar les desigualtats a través de l’estudi dels diferents territoris i etapes educatives. «Tenim actualment problemes socials greus i creiem que l’educació és un dels principals agents per avançar. És un pacte compartit i molt ampli que es basa en el fet que Barcelona tingui una equitat educativa», ha sentenciat.