Previsió meteorològica

El temps a Espanya: cap de setmana amb temperatures fins als 9 graus sota zero

El temps a Catalunya: les pluges es resisteixen a arribar

El temps a Espanya: cap de setmana amb temperatures fins als 9 graus sota zero

EUROPA PRESS / M. DYLAN

3
Es llegeix en minuts
EFE

Tornen el fred i les pluges. El primer cap de setmana de març estarà marcat per un ambient hivernal amb neu en els sistemes muntanyosos, mínimes d’entre 6 i 9 graus sota zero i pluges en àmplies zones del país. La setmana començarà de la mateixa manera: amb successius fronts gèlids i amb precipitacions que regaran la península.

El pas d’un front atlàntic durant el dia d’avui deixarà pluges en nombroses àrees de la península i aquestes seran més abundants al sud-est peninsular. Les precipitacions s’estendran durant demà i diumenge a les zones del nord, l’àrea mediterrània i a punts d’Andalusia, ha avançat aquest migdia Rubén del Campo, portaveu de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet).

Pluges esperades

De moment, el pas del front ja ha deixat fins a 50 litres per metre quadrat en punts del Cantàbric i quantitats superiors als 20 i 30 litres per metre quadrat al sud de Castella i Lleó i a les muntanyes de Toledo. Com a dada significativa es pot destacar els 36,8 litres recollits a Àvila capital i els 24,4 litres a Segòvia des de les 8.00 hores d’ahir i les 8.00 hores d’avui, que suposen els dies més plujosos per al mes de març des que existeixen registres a les dues localitats, 1983 i 1989 respectivament.

Respecte a les temperatures, Del Campo ha detallat que els pròxims dies es produirà un «descens acusat», acompanyat de gelades i nevades en els sistemes muntanyosos peninsulars, en cotes a partir de 600 metres al nord-oest i pujant cap als 1.200 metres al sud-est de la península.

Neu a totes les serralades

Avui la cota de neu se situarà a la serralada Cantàbrica entre els 600 i 800 metres i al sistema Central estarà entre els 800 i els 1.000 metres, igual que al Pirineu occidental. Els flocs començaran a caure a partir dels 1.000 i 1.400 metres al Pirineu oriental. A totes les serralades, a més, s’esperen «acumulacions significatives» a nombroses zones, ha explicat el portaveu de l’Aemet.

Del Campo ha precisat que els valors se situaran, en general, entre 5 i 10 graus per sota del normal per a aquesta època de l’any, amb més incidència en punts del nord i est peninsular. També es generaran gelades intenses, que descendiran els termòmetres fins als 6 i 7 graus sota zero i fins i tot fins als 9 graus sota zero.

Per capitals de província, les màximes seran avui a Girona, Castelló i Sevilla amb valors entre els 19 i 20 graus. A Madrid es registraran 10 graus, mentre que a Segòvia no es passarà dels 6 graus. La mínima es donarà a Àvila amb 4 sota zero.

Dissabte inestable

Dissabte inestableDissabte seguirà l’ambient inestable amb pluges febles al Cantàbric i el Pirineu i a l’alt Ebre, mentre que a l’àrea mediterrània persistiran les pluges i xàfecs ocasionals a Catalunya i les Balears, que, a la tarda, afectaran el sud d’Aragó, País Valencià, Múrcia i aquest d’Andalusia.

Les màximes baixaran al nord-est peninsular i les Balears i les mínimes baixen en gran part de la Península, amb gelades que serien febles a Galícia, altiplà Nord, aquest de l’altiplà Sud i interior oriental d’Andalusia, però de «certa intensitat als sistemes muntanyosos del centre i nord-oest», ha especificat Del Campo. Durant dissabte, les nocturnes seran molt fredes, sobretot a Castella i Lleó, on a Àvila arribaran als 9 graus sota zero.

Diumenge suau

La jornada de diumenge deixarà temperatures màximes que descendeixen a la zona de Llevant amb gelades febles a l’altiplà Nord, l’interior del sud-est peninsular i, més intenses, als sistemes muntanyosos del centre i nord.

El diumenge més temperat el passaran a Sevilla amb 18 i 19 graus, temperatura molt allunyada d’Àvila, on la màxima amb prou feines passarà dels 5 graus.

Notícies relacionades

A partir de la setmana vinent, «el pas de successius fronts atlàntics» afavorirà abundant nuvolositat i precipitacions, principalment als vessants atlàntic i cantàbric, així com al nord-est durant gairebé tota la setmana; divendres, els xàfecs es produiran principalment a la meitat sud-est.

Tot i que les temperatures es preveuen fredes i canviants al pas dels fronts, la tendència és que partir de dijous pugin, així que les gelades intenses acabaran restringides al Pirineu i, aïlladament, a altres muntanyes del nord, ha conclòs el portaveu.

Temes:

Hivern