Compareixença al Parlament

Una oenagé denuncia que hi ha nenes que no van a l’escola per la pobresa menstrual

  • L’entitat denuncia així mateix la poca «equitat» mediambiental d’alguns productes d’higiene femenina

1
Es llegeix en minuts
El Periódico

El director de l’Observatori de la Pobresa Farmacèutica de l’oenagé Banc Farmacèutic, Jordi Bosch, ha denunciat en la comissió d’Igualtat i Feminismes del Parlament que hi ha nenes a Catalunya de famílies vulnerables que no poden anar a l’escola perquè no tenen productes menstruals.

«Hi ha dones que no surten de casa quan tenen la regla perquè no tenen productes menstruals, i també nenes que no van a l’escola pel mateix», ha denunciat el representant de l’oenagé de pobresa farmacèutica. «És una vergonya que una cosa així passi el 2022 i més al nostre país», ha afegit.

L’organització, en contacte amb les administracions i diverses empreses del sector, distribueix milers de productes en llocs com instituts, i durant la pandèmia també va distribuir recursos menstruals a través de la xarxa d’albergs. Més enllà de la falta de recursos per adquirir aquests productes, ha denunciat la poca «equitat» mediambiental d’alguns, perquè «un aplicador de tampó s’utilitza tres segons i tarda 300 anys a desintegrar-se totalment».

També al·lèrgia

Bosch ha cridat l’atenció sobre la necessitat de distribuir «els millors productes possibles» a cada col·lectiu i a cada dona i ha recordat que el 20% de les dones tenen al·lèrgia a alguns productes, com les compreses. En aquest sentit, ha apuntat que en alguns casos les calces i les compreses de cotó reutilitzables poden ser una millor opció que no simplement distribuir compreses tradicionals o tampons sense atendre les realitats de cada dona o nena.

Segons un estudi de l’Institut Universitari d’Investigació en Atenció Primària Jordi Gol Gurina (IDIAPJGol), una de cada quatre dones no poden permetre’s a Espanya un producte menstrual de la seva elecció per qüestions econòmiques.

Notícies relacionades

Entre les principals conclusions, les investigadores van trobar que fins a un 22,2% de les participants van indicar no haver tingut accés a productes menstruals en algun moment de la seva vida per qüestions econòmiques. A més, fins a un 39,9%, és a dir 4 de cada 10 dones, assegura no haver pogut costejar el producte menstrual de la seva elecció.

L’IVA als productes menstruals continua mantenint-se en el 10%, allunyat del 4% dels productes considerats de primera necessitat.