Malestar de la comunitat educativa

El Consell Escolar de Catalunya afronta el seu ple més tens pel nou calendari

  • Amb una vaga de docents a l’horitzó, Cambray donarà explicacions sobre el polèmic avanç de l’inici del curs

El Consell Escolar de Catalunya afronta el seu ple més tens pel nou calendari

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

El Consell Escolar de Catalunya, màxim òrgan consultiu del Govern en temes d’educació, afronta aquest dilluns a les 17.30 de la tarda al Palau Robert –si no hi ha canvis d’última hora– un ple extraordinari convocat pel conseller, Josep Gonzàlez-Cambray, amb un únic punt en l’ordre del dia: el nou calendari per al curs 2022-23. Un calendari anunciat per sorpresa per Cambray i Pere Aragonès, i que ha sigut el detonant que ha portat els sindicats de docents a convocar una vaga de 5 dies al març a totes les escoles catalanes, públiques i concertades. En aquest marc de tensió, tindrà lloc aquest ple que el conseller va acceptar convocar davant el malestar existent al Consell Escolar per les «formes» amb què s’ha gestat i comunicat l’avanç de l’inici del curs.

Cambray acudeix a aquesta cita amb la voluntat d’explicar una «decisió política» (en paraules del president Aragonès) que, segons ha defensat aquests dies, el Govern va prendre «amb convicció» per la seva «bondat» dins la seva estratègia de «transformació educativa» i tenint en compte informes anteriors del Consell, que valoraven que les vacances escolars eren massa llargues. Divendres passat, el conseller es va ratificar en la seva decisió de mantenir l’avanç de l’inici del curs, però va obrir la porta a dialogar sobre com aplicar les mesures que comporta el nou calendari: la jornada intensiva al setembre i l’hora d’extraescolars que pagarà Educació de 15.30 a 16.30 per garantir que els alumnes es puguin mantenir a l’escola en el seu horari habitual.

Objeccions de docents i famílies

La comunitat educativa està a l’expectativa del que digui el conseller. Més molesta per les formes i per l’absència d’una planificació, que no per l’avanç de l’inici del curs per si mateix. Centres, docents i famílies haurien volgut debatre-ho abans per veure com es podria haver portat a terme aquesta mesura amb l’acord de tots. Els professors han advertit que amb prou feines tindran temps per preparar el curs. Abans tenien els primers 10 dies de setembre per fer-ho. Ara amb prou feines en tindran dos. «En aquells dies es fa molta feina. Reunions preparatòries, traspassos d’informació entre professors sobre els alumnes, formació», resumeix Meritxell Ruiz, presidenta de la Fundació d’Escoles Cristianes de Catalunya. Educació compta que, amb la jornada intensiva al setembre, els professors tindran una hora diària –de 14.00 a 15.00 hores– per fer aquest tasca. Una cosa que els docents veuen totalment insuficient, al marge que el curs ja estigui en marxa.

L’associació de famílies aFFaC acudeix al ple amb la intenció de traslladar a Cambray el seu desacord amb «les formes» en què s’ha decidit el calendari, «sense debatre-ho» amb la comunitat educativa, i amb la jornada intensiva de setembre. aFFac tem que després de la jornada intensiva hi hagi un intent de «privatització del temps educatiu». Volen garanties que les associacions de famílies podran continuar participant en l’organització de les activitats d’oci en el temps no lectiu, segons ha avançat la directora d’aFFac, Lidón Gasull. Aquesta entitat ha demanat a Educació una reunió amb el conseller per parlar d’aquest assumpte i ha trucat a totes les parts a «recuperar ponts de diàleg». Per la seva banda, l’associació de famílies Fapel recriminarà al conseller «les formes» i li exigirà «diàleg» perquè la confiança s’ha trencat.

Notícies relacionades

El sindicat Ustec insistirà a reclamar la retirada de l’ordre del calendari i a obrir «negociacions reals» sobre els diversos temes que han provocat la convocatòria de vaga, des del calendari als currículums. Des d’UGT, recordaran a Cambray que «les formes sí que importen» i li criticaran la «unilateralitat» de les seves decisions.

Els sindicats, a més d’aFFac, Fapaes, Rosa Sensat, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica i altres entitats agrupades en el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), reclamen a Educació una «rectificació» per «crear dinàmiques de planificació serena i coordinada». «L’educació és cosa de tots, i no ha de passar per proclames públiques que generen més tensió al sistema educatiu i fan disminuir la confiança de la comunitat educativa», assenyalen en un comunicat conjunt