Medi Ambient
El litoral català acumula una densitat de 13,7 quilos de plàstics per km2
Els residus plàstics representen el 9% del total de totes les escombraries marines

El litoral central de Catalunya acumula una densitat de 13,7 kg/km2 el 60% dels quals tovalloletes higièniques, segons el primer informe de l’impacte de les escombraries marines als caladors pesquers que acaba de publicar l’Institut Català d’Investigació per a la Governança del Mar (Icatmar).
Aquest institut, dependent de la Direcció General de Política Marítima del Departament d’Acció Climàtica, ha quantificat i caracteritzat les escombraries marines als caladors de pesca de Catalunya, i ha confirmat una «important presència» de plàstics a la zona centre de Catalunya, la que concentra més nombre d’habitants, i que es troba principalment en el fons marí pròxim a la costa, a entre 75 i 200 metres de profunditat.
L’informe destaca la presència de tovalloletes d’un sol ús, fetes de teixit no degradable que inclou plàstic com el polietilè (PET) o el polipropilè (PP), i que representen el 59,3% del residu plàstic al litoral central de Catalunya.
A més dels plàstics, l’informe indica que la major part d’escombraries marines pescades són escòria, carbó cremat dels barcos de vapor precipitat al fons marí, que representa un 36% del total d’escombraries; fusta tractada, objectes o restes d’objectes manufacturats amb fusta, un 25%, i vidre, el 19%.
L’informe s’ha fet a partir de mostrejos mensuals portats a terme entre el setembre del 2020 i l’agost del 2021, amb embarcacions de pesca d’arrossegament a tres zones del litoral: a la zona nord, les mostres són dels ports de Roses, Palamós, Blanes i Arenys de Mar; a la costa central, dels ports de Barcelona, Vilanova i la Geltrú i Tarragona; i a la zona sud, amb mostres dels ports de l’Ametlla de Mar i Sant Carles de la Ràpita.
Les mostres obtingudes d’escombraries marines corresponen a diferents profunditats i han sigut analitzades posteriorment al laboratori.
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Mobilitat Unes obres al metro de Barcelona tallaran la L4 i la L11 durant tot juliol i agost
- Urbanisme BCN pagarà un milió per reparar l’acabat de reformar carrer de Pi i Margall