Educació

Les dones trien cada vegada menys els estudis científics i tècnics

  • La bretxa de gènere en les carreres STEAM s’amplia, i afecta també etapes educatives anteriors a la universitat

Les dones trien cada vegada menys els estudis científics i tècnics

EFE

1
Es llegeix en minuts
EFE

Cada vegada menys noies trien estudiar Matemàtiques i Informàtica, una bretxa de gènere que, lluny de reduir-se, ha crescut en les últimes dècades entre l’alumnat de batxillerat, FP i universitat. Així es desprèn d’un estudi que es donarà a conèixer en l’acte central del Dia de la Dona i la Nena en la Ciència, que se celebra avui, presidit pel cap de l’Executiu, Pedro Sánchez, i al qual assistiran també les ministres d’Educació i Formació Professional, Pilar Alegría; de Ciència i Innovació, Diana Morant, i d’Igualtat, Irene Montero.

L’estudi, del qual ja s’han avançat algunes dades, radiografia de la bretxa de gènere en la formació STEAM (Ciències, Matemàtiques, Enginyeria i Tecnologia, per les seves sigles en anglès) i mostra un augment d’aquesta diferència en Informàtica i Matemàtiques en les dues últimes dècades en batxillerat i formació professional i en les últimes tres a la universitat. En la família de la formació professional d’Informàtica i Comunicació, la representació de les dones no només és molt minoritària (el 7% de l’alumnat de grau mitjà i el 10% de grau superior), sinó que cau des del curs 2000-01, quan les dones sumaven gairebé el 27%. Aquesta tendència es confirma en els graus universitaris, ja que el 13% dels estudiants d’Informàtica són dones, quan n’eren el 30% als anys 80.

Notícies relacionades

Igualment, es veu una caiguda de la proporció de noies en Matemàtiques als graus universitaris: en el curs 1985-86, elles eren el 50,7% i ells el 49,3%; en el curs 2004-05 la corba s’inverteix i els alumnes en són el 50,2% i les alumnes el 49,8%; finalment, en el curs 2019-20 hi ha un 63,7% de nois i un 36,3% de noies. Per tant, avui hi ha una diferència de més de 27 punts en el percentatge d’homes i dones que cursen Matemàtiques a les universitats públiques espanyoles.

L’informe afegeix que les alumnes són sistemàticament minoritàries en les disciplines STEAM, una constant que es repeteix des del batxillerat fins als doctorats universitaris. Nombrosos estudis internacionals coincideixen que l’elecció de l’àrea d’estudis continua molt influïda per prejudicis de gènere i és el resultat de processos de socialització diferenciada.

Temes:

Dones Igualtat