Biodiversitat

Una vall de València reintrodueix una planta que genera una espècie única

La descoberta d’un endemisme producte d’una hibridació ancestral va permetre descobrir que fa segles era present a la vall una espècie no documentada a València de la qual es plantaran 300 exemplars

Una vall de València reintrodueix una planta que genera una espècie única
2
Es llegeix en minuts

El descobriment casual a la vall valenciana de la Murta d’una nova espècie que s’ha considerat un endemisme, és a dir, una planta que no es troba en cap altre lloc del món, no només va ampliar fa uns anys la riquesa botànica d’un singular paratge en què a finals del segle XVIII Cavanilles va enumerar prop de 800 tàxons, sinó que també va permetre concloure que abans fins i tot de la visita del reconegut botànic el 1791 havia existit a la Murta una planta que va donar origen per hibridació a l’ara descoberta ‘Ruscus x murtae’ i que ni Cavanilles esmenta, ni en principi existeix en l’actualitat al paratge ni s’ha documentat mai a la província de València.

La unió d’esforços de diferents entitats propiciarà que el mes que ve es reintrodueixin a la vall de la Murta 300 exemplars de ‘Ruscus hypophyllum’, un dels progenitors de l’actual ‘Ruscus x murtae’, del qual va quedar òrfena en un moment de la història, possiblement fa segles, cosa que no ha impedit la seva reproducció i que aquest híbrid ancestral s’hagi reproduït fins als nostres dies. «Normalment un híbrid és infèrtil, però amb el pas del temps s’adapta i, pel que sembla, es tracta ja d’un híbrid estable que es reprodueix per si mateix», explica el tècnic forestal José Luis Alemany (Interpreta Natura), que va protagonitzar el descobriment d’aquesta nova espècie en una zona molt localitzada de la Murta. Els estudis posteriors van permetre comprovar que es tractava d’un híbrid ancestral de ‘Ruscus aculeatus’, que sí que està present al paratge, i ‘Ruscus hypophyllum’, la presència del qual no està documentada a la província de València.

José Luis Alemany detalla que es tracta d’un endemisme del nord de l’Àfrica, que compta amb alguna població «petita» a Andalusia i que la més pròxima a la Murta es localitza al Montgó, a la comarca de la Marina, però també és testimonial».

El ‘Ruscus hypophyllum’ és una espècie protegida no catalogada. La seva escassa presència a la Península ha portat que el Centre de Recerca i Experimentació Forestal (CIEF) de la Conselleria d’Agricultura hagi aprofitat una línia d’ajudes d’Europa a través del Fons Rural Feader per propiciar-ne la reproducció. És l’organisme que aportarà les plantes que al març s’introduiran a la Murta a la mateixa zona que es va localitzar l’endemisme ‘Ruscus x murtae’ al considerar que reuneix les condicions climàtiques més adequades.

Notícies relacionades

Les 300 plantes que aportarà la conselleria permetran activar aquest programa de repoblació, que s’inclou en el projecte Life Terra, pel qual es pretenen plantar 500 milions d’arbres en l’horitzó del 2025, i que també compta amb la participació de l’Escola Professional Agrària La Malvesia de Llombai, que aportarà els estudiants erasmus per realitzar la plantació. Hi col·laboren a més l’Ajuntament d’Alzira, l’entitat Interpreta Natura, que exerceix de promotora, i l’Associació Mediambiental Murta-Casella.

José Luis Alemany va explicar que aquesta actuació a la Murta busca crear un reservori genètic d’aquesta planta i consolidar poblacions estables amb l’objectiu últim d’evitar la seva extinció.