Sentència
El TSJC rebutja la retirada de la Medalla d’Or de Barcelona a Rodolfo Martín Villa
L’ajuntament va aprovar el 2017 retirar deu medalles franquistes, incloent-hi una a Francisco Franco, a mandats militars i institucions
La secció 5 de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha anul·lat la decisió de l’Ajuntament de Barcelona de retirar la Medalla d’Or de la ciutat a l’exministre Rodolfo Martín Villa, concedida el 30 de març de 1976.
L’ajuntament va aprovar el 2017 retirar deu medalles franquistes, incloent-hi una a Francisco Franco, a mandats militars i institucions, entre els quals hi ha Martín Villa, pels Successos de Vitòria de 1976, en què van morir cinc persones i unes 150 més van resultar ferides per l’actuació policial durant una jornada de vaga el 3 de març.
La sentència, consultada per Europa Press, es fonamenta en l’aplicació del reglament municipal de l’any 2012, que «va mantenir les distincions concedides a totes les persones i entitats corporatives a l’empara del reglament municipal anterior, del 1950».
El tribunal dictamina que l’acord municipal de retirar les medalles d’or s’havia basat en l’article 6 del reglament municipal del 2012, que va introduir la possibilitat de revocació de les medalles «per actes mereixedors de la seva concessió, no contemplada a l’anterior reglament».
Així, la sentència determina que «la retirada és possible quan es produeixen fets coetanis no coneguts en el moment de l’atorgament o per actes o manifestacions contraris a motius que van justificar la concessió».
Notícies relacionades«Però en cap cas sobre la base de realitzar un nou judici de valor o de concessió o per raons d’oportunitats», una cosa que no està contemplada en l’article 6 del reglament, segons sosté el TSJC.
A més, la sentència assenyala que el reglament del 2012 havia mantingut «expressament» tots els honors i distincions concedides anteriorment, sense que existeixi habilitació normativa per revocar la distinció concedida, per la qual cosa considera que l’ajuntament no té habilitació legal i excedeix de la previsió de la seva pròpia regulació.
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Equipament De sala infantil a laboratori
- A La Villarroel Jordi Casanovas explora l’amor nostàlgic a ‘Göteborg’
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Festes Viu un Nadal de somni per a tota la família als Pirineus catalans amb activitats gratuïtes, tallers i concerts: només al desembre
- Mamarazzis Ana Obregón i la sobreexposició de la seva filla-neta
- Borrasca atlàntica per Sant Esteve El temporal ja deixa registres de 90 litres, onades de fins a nou metres i alertes per crescuda dels rius
- Videopòdcast Marc Marginedas, en el pòdcast del suplement ‘ABRIL’: «Els russos es doten d’identitats falses a l’Argentina i venen després a actuar a Europa com a agents»
- Estrena al gener Netflix llança el tràiler de la quarta temporada de ‘Los Bridgerton’, amb picades d’ullet a la Ventafocs
