Previsió de l’Aemet

¿Quin temps farà a Espanya aquest hivern?

¿Quin temps farà a Espanya aquest hivern?

EUROPA PRESS / JESÚS HELLÍN

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’hivern, que començarà el dimarts 21 de desembre a les 16.59 h, es preveu més càlid i sec de l’habitual com més al nord-oest peninsular, i més plujós a l’àrea Mediterrània i les Balears, després de la tardor més freda dels últims 9 anys.

En roda de premsa per informar sobre la predicció estacional de l’hivern i balanç de la tardor, el portaveu de l’Agència Estatal de Meteorologia (Aemet), Rubén del Campo, ha avançat que, tot i que «no hi ha un clar senyal» per a la precipitació acumulada els pròxims tres mesos a Espanya, «en punts de Galícia, Astúries i Castella i Lleó plourà menys del que és habitual».

Respecte a les temperatures, tampoc hi ha indicis clars, però com més al nord-oest peninsular «també augmenta la probabilitat que sigui més càlid», ha continuat el portaveu per precisar, que el període hivernal, l’estació més freda amb una temperatura mitjana entre 7,9 i 8 graus a Espanya, es prolongarà fins al diumenge 20 de març del 2022 quan arribi l’equinocci de primavera.

Una tardor «normal»

Durant l’acte, s’han explicat les característiques de la tardor 2021 (1 de setembre i el 30 de novembre) que ha tingut en general un «caràcter normal», amb una temperatura mitjana de 14,4 graus (0,1 graus per sobre de la mitjana), i ha sigut la 28a estació tardoral més càlida des de 1961 i la vuitena més freda del segle XXI.

La tardor va ser càlida en la gran part d’Andalusia, Regió de Múrcia, el País Valencià, Catalunya i Galícia, arribant a resultar molt càlid en alguns punts d’aquestes regions, mentre que va ser normal o fred a la resta de l’Espanya peninsular; a les Balears, va resultar càlid o molt càlid a Mallorca i Eivissa, i normal o fred a Menorca, mentre que a les Canàries va tenir un comportament variable.

Del Campo ha recordat que durant aquesta estació es van produir dues onades de calor a les illes Canàries, i es van assolir 12 rècords de temperatures altes, davant un de baixes temperatures, fet que confirma «la tendència a l’alça de tardors cada vegada més càlides».

L’esmentat període ha sigut sec quant a precipitacions, amb un valor mitjà sobre l’Espanya peninsular de 172 litres per metre quadrat, valor que representa el 83% del normal del trimestre, que el converteix en la 24a tardor més seca des del començament de la sèrie el 1961, i el vuitè del segle XXI.

‘Filomena’

Va ser humit o molt humit a Castella-la Manxa, sud de Madrid, Castella i Lleó, Aragó, Navarra, La Rioja, comunitats cantàbrica i fins i tot extremadament humit a les Balears; per contra, va ser sec o molt sec a Andalusia, les Canàries, i Galícia i normal a la resta d’Espanya.

En aquest punt, el portaveu ha incidit en la sequera meteorològica que passen les conques del Guadalquivir, Pirineu Oriental, l’Ebre (sense comptabilitzar les extraordinàries precipitacions de la primera quinzena de desembre) i sud, aquesta últim amb clara afectació durant, almenys, els últims tres anys.

Quant al balanç preliminar de tot el 2021, les dades destaquen que entre el gener i el novembre va tenir lloc la gran borrasca ‘Filomena’ i dues onades de calor, la temperatura mitjana es va situar 0,4 graus centígrads per sobre del normal, i, de moment, és el quinzè any més càlid des de 1961.

Notícies relacionades

Fins a la primera quinzena de desembre, la precipitació acumulada és de 538 litres per metre quadrat, un 15% per sota del normal, així que es pot qualificar en general de «molt sec», tot i que les dades per zones assenyalen que ha sigut més plujós del normal a l’interior oriental peninsular i Cantàbric i més sec del normal al terç sud, nord-est i les Canàries.

En el dia d’avui, estaríem parlant del setè any més sec des de 1961 i el quart més sec del segle XXI, ha conclòs el portaveu.