Erupció a La Palma
La lava del volcà de La Palma destrueix 60 edificacions en 36 hores
La superfície afectada pel magma és de 1.182 hectàrees i n’hi ha 3.039 afectades, de les quals 2.881 han sigut destruïdes
La lava del volcà que fa 79 dies va entrar en erupció a La Palma ha destruït 60 edificacions durant les últimes hores, ha indicat aquest dimarts el director tècnic del Pla d’Emergències Volcàniques de les Canàries (Pevolca), Miguel Ángel Morcuende.
En la roda de premsa després de la reunió del comitè de direcció del Pevolca, Miguel Ángel Morcuende, i la portaveu científica, Carmen López, han manifestat que aquestes 60 edificacions són a la zona de la colada que ha sobrepassat el mirador de Las Hoyas.
Morcuende ha indicat així mateix que s’han observat una sèrie de tubs làvics que, pel centre de l’emergència, desemboquen al sud-oest, de tal manera que busca el camí de la colada 11.
Va afegir que aquesta lava s’entronca a l’altura del front de la colada 9 , i alimenta el centre del delta làvic primigeni i busca potser omplir algun buit al sud i sud-oest del front de la colada 9.
#ErupciónLaPalma
— Red Geocientífica de Chile (@RedGeoChile) 7 de diciembre de 2021
Mapa de daños de la erupción del #CumbreVieja a 07 de Diciembre (11 horas)
Datos de daños @CopernicusEMS
Datos sísmicos @IGNSpain
-Superficie afectada por lava y ceniza
-Bocas de emisión
-Registro sísmico 7 días (≥ #M3)
-8 Cámaras Webhttps://t.co/1oo6L4opY3 pic.twitter.com/nRUJZVL48E
Preguntat per la colada que està arribant a la platja del Charcón, Morcuende ha dit que en les reunions se n’ha parlat i va per una zona de tàlveg que va enganxada al capdavant de la colada 11 i, en teoria, farà una mica de farcit.
Aquesta lava podria avançar lleugerament cap al sud, però la idea és que fonamentalment omplirà el front de la colada 9 i augmentarà l’illa baixa.
Carmen López ha apuntat que es fan treballs de reconeixement d’aquesta colada, que és entre l’11 i la 9, i s’ha observat que hi ha una sèrie de petites esquerdes o fissures que voregen les colades anteriors i de les quals han sorgit aquestes colades efímeres, que se suposa que estan associades al sistema d’alimentació més superficial que alimenta l’erupció.
La portaveu científica del Pevolca ha explicat que és necessari continuar fent-hi inspeccions per concretar la connexió que hi ha entre les últimes colades, que s’observen cap al sud, i els sistemes d’alimentació del con principal, i els secundaris.
Les noves colades són molt fluides, estan molt desgasades, són d’alta temperatura i avancen ràpidament, però són efímeres, una cosa que no passa amb les del con principal, ha explicat Carmen López.
També ha dit Morcuende que la superfície afectada per la lava és de 1.182 hectàrees, i, quant a les edificacions, segons el sistema de satèl·lits Copernicus, n’hi ha 3.039 afectades, de les quals 2.881 han sigut destruïdes.Qualitat de l’aire
la superfície afectada per la lava és de 1.182 hectàrees, i, quant a les edificacions, segons el sistema de satèl·lits Copernicus, n’hi ha 3.039 afectades, de les quals 2.881 han sigut destruïdes.Qualitat de l’aireQuant a la qualitat de l’aire, Morcuende ha dit que a la zona sud de l’emergència s’han registrat valors que, en principi, no eren perills per a la salut, però sí alts a Puerto Naos i La Bombilla, zona aquesta última on la presència de gasos dificulta l’accés lliure.
A més, 557 persones estan allotjades en centres hotelers, dels quals 411 són a Fuencaliente, 71 a Los Llanos de Aridane i 75 a Breña Baja, i 43 persones més amb dependència són a diversos centres sociosanitaris de l’illa.
[05/12/2021 7:02] Vuelo #3D sobre los crecientes perímetros de la colada de lava, desde el día 22 de noviembre hasta ayer, día 5 de diciembre a las 7:02.
— Pedro Suárez 🔗 x-y.es (@x_y_es) 6 de diciembre de 2021
Datos de @CopernicusEMS sobre un mapa del @IGNSpain.#EMSR546 #VigilanciaLaPalma #LaPalma #ErupciónLaPalma #VolcandeLaPalma pic.twitter.com/v7DUi2VY1l
López ha dit així mateix que la previsió és que els vents siguin de component est a sud, i l’orientació del plomall de cendra i el diòxid de sofre seria cap a l’oest nord, cosa que, en principi, és favorable per a l’operativitat de l’aeroport.
Però no es descarta que el plomall pugui quedar al veïnat de l’aeroport de La Palma i aquest es vegi afectat durant la jornada d’aquest dimarts, si bé la probabilitat és baixa.
També ha declarat que l’entrada d’aire subsaharià durant les pròximes hores podria incrementar els nivells de partícules PM10 a causa de la presència de pols del desert.
Sismicitat
Quant a la sismicitat, ha comentat que continua baixa a profunditats intermèdies, i a profunditats superiors als 20 quilòmetres continua en nivells molt baixos, mentre que el nivell del tremolor està en valors baixos i amb poca variabilitat.
El nivell de sismicitat actual continua indicant que és possible que es produeixin més sismes sentits, que podrien assolir intensitats V-VI (en l’escala d’intensitat EMS) i originar petits ensorraments en zones de pendent.
Respecte a les deformacions, sense tendència a les estacions pròximes al centre eruptiu i estabilitat a la resta de la xarxa, excepte en una estació allunyada, on continua una lleugera deflació.
L’emissió de diòxid de sofre (SO2), associada al plomall volcànic de l’actual procés eruptiu en marxa, reflecteix una tendència descendent des del 23 de setembre, i sobre les emanacions no visibles, com és la difusa de diòxid de carboni (CO2), continua reflectint una emissió superior al valor mitjà dels nivells de fons.
Aquestes emanacions difuses no representen un perill per a les persones, tret que es formin acumulacions de CO2 en depressions mal esbombades, que desplacin l’oxigen de l’aire i es generin ambients anòxics.
Durant dilluns, les mitjanes de qualitat de l’aire de diòxid de sofre contaminant associat al procés eruptiu van registrar a l’estació de Puntagorda quatre noves superacions del valor límit horari, una d’aquestes per sobre del nivell de llindar d’alerta, i amb nivells de qualitat de l’aire oscil·lant entre regulars i molt desfavorables al llarg de la segona meitat del dia.
Com a conseqüència, es produeix a més una superació del valor límit diari a l’estació de Puntagorda, i a la resta de les estacions no es van produir superacions dels valors límit de referència, i els nivells de qualitat de l’aire van oscil·lar entre bons i regulars.
Respecte a les partícules de menys de 10 micres (PM10), a partir del migdia de dilluns es va produir un lleuger ascens generalitzat dels valors registrats, principalment a les estacions de Los Llanos de Aridane i La Grama.
En l’última de les citades es va superar per tercer dia consecutiu el valor límit diari i el seu índex de qualitat de l’aire va recuperar nivells desfavorables.
Notícies relacionadesDurant el matí de dimarts els nivells de qualitat de l’aire per partícules PM10 són desfavorables a les estacions de Los Llanos de Aridane i La Grama, i entre raonablement bons i regulars a la resta d’estacions.
Com a mesura de precaució, a la zona del Breña Alta, Valle de Aridane, Tijarafe i Puntagorda, per a grups de risc i població sensible, es considera reduir totes les activitats a l’aire lliure i realitzar-les a l’interior o posposar-les fins que la qualitat de l’aire sigui bona o raonablement bona.
- L’agenda Què fer aquesta setmana a Barcelona: aquests són els millors plans
- La parròquia que cada dia s’omple a la missa de les nou del matí
- Transport ferroviari Així està la situació de les línies de Rodalies Renfe a Catalunya: els trens de l’R4 tornen a passar pel tram de l’accident de Gelida
- Entrevista Ginestà: “Hi ha vegades que ens empassem gripaus per tirar endavant, però alguns s’empassen rinoceronts”
- Turisme català L’encantador poble medieval de Catalunya amb tresors prehistòrics
