Estudi a les presons

Home de 35 anys i borratxo, el perfil del causant de morts a la carretera

  • Cada penat per la seva imprudència letal amb el cotxe va causar una mitjana d’entre cinc i sis víctimes

Home de 35 anys i borratxo, el perfil del causant de morts a la carretera
2
Es llegeix en minuts
Juan José Fernández

L’autor d’homicidis imprudents a la carretera respon a un perfil molt majoritari d’homes amb una edat mitjana de 35,3 anys i escassa capacitació per conduir en el moment del sinistre. En gairebé un 65% dels casos estava sota els efectes de l’alcohol, el tòxic que apareix de manera majoritària en aquest tipus de casos.

Són els resultats d’un estudi realitzat per la Secretaria General d’Institucions Penitenciàries sobre la part de la població que està entre reixes per haver matat amb una conducta irresponsable en el trànsit.

En el sistema penitenciari sota comandament del Ministeri de l’Interior hi ha en aquests moments complint pena 53 persones pel delicte d’homicidi imprudent amb vehicles a motor. Set d’elles estan en llibertat condicional. Del total, 49 són homes, el 92,5 del total, i en un 88,7% espanyols.

L’edat que tenien en el moment dels fets és d’una mitjana 35,3 anys –amb una franja àmplia (24%) d’autors d’entre 26 i 30 anys– i el moment més freqüent de la comissió del delicte és la nit. Els seus accidents mortals van tenir lloc de manera majoritària entre les 21 hores i les 8 del matí d’un dia de cap de setmana. És la franja més letal a la carretera... i també al carrer, ja que en el 88,7% dels casos l’escenari va ser una carretera de doble sentit o una zona urbana.

Moltes víctimes

Aquest tipus d’homicidis deixa una gran reguera de dolor. Segons les conclusions de l’estudi d’Institucions Penitenciàries, els 53 penats van causar 61 morts i 293 ferits de diversa consideració. Són entre cinc i sis víctimes per cadascun dels conductors temeraris que ingressa a la presó.

Un de cada tres morts era un vianant. L’excés de velocitat, la invasió del carril contrari i la de zones per als vianants són els fets majoritaris en què van causar la mort.

Notícies relacionades

«Per a nosaltres és molt important ajudar en la tasca de conscienciació social: el binomi alcohol i vehicle a motor ha de ser incompatible», diu el director general de Reinserció i Execució Penal, Miguel Ángel Vicente, en una nota feta pública per Institucions Penitenciàries.

El Congrés dels Diputats conclou aquest dijous la tramitació de la modificació del text refós de la Llei de Trànsit, pel que fa a la llicència de conducció per punts, amb el debat de les esmenes introduïdes pel Senat en aquest projecte de llei.

Temes:

Trànsit