Canvi d’hora

¿Té conseqüències per a la nostra salut el canvi d’hora?: Consells per evitar trastorns

La modificació horària busca estalviar energia a l’adaptar les hores de feina a les de llum natural

¿Té conseqüències per a la nostra salut el canvi d’hora?: Consells per evitar trastorns
3
Es llegeix en minuts

L’últim diumenge de cada octubre a Espanya canvia l’hora. És així des de la dècada dels 70 i amb això es persegueix adaptar l’activitat laboral a les hores de llum natural, estalviant així energia. Així, la matinada que va d’aquest dissabte 30 d’octubre al diumenge 31, els espanyols han de retardar els seus rellotges una hora. Perquè no hi hagi badades: a les 3:00 hores de diumenge, tornaran a ser les 2:00 hores. En el cas de les Canàries, a les 2.00 hores passarà a ser la 1.00 de la matinada, recuperant així l’horari hivernal.

¿Això té conseqüències per a la nostra salut? Malgrat que no es tracti d’un canvi dràstic, només són 60 minuts de diferència, moltes persones perceben en el seu organisme algunes conseqüències, ja que les nostres rutines de son i activitats es veuen alterades d’un dia per l’altre.

Una de les alteracions més comunes és la dels ritmes circadiaris, que són responsables de regular els canvis físics i mentals que experimenta una persona al llarg del cicle de 24 hores que comprèn un dia. Principalment, responen a la llum i a la foscor i afecten no només els humans, sinó també animals, microbis i plantes. Els ritmes circadiaris, controlats pel rellotge biològic, ens ajuden a dormir quan arriba la foscor i a estar actius quan hi ha llum.

Cansament i son

Cansament i sonAquests desordres en el ritme circadiari poden provocar efectes que influeixen en la vida de la persona. Així, ens podem trobar amb menys energia o percebre canvis en l’estat d’ànim sense motiu aparent o alteracions en el son. És possible, a més, sentir que ens costa més concentrar-nos. Depenent de l’horari de feina, algunes persones es poden veure més afectades anímicament, ja que surten de casa quan encara és fosc i quan arriben de tornada s’està fent de nit; de manera que pràcticament la totalitat del temps d’oci es desenvolupa amb poca llum.

Cansament, malestar o irritabilitat són algunes de les causes del canvi d’hora. / ShutterStock

El canvi d’hora produeix un subtil desajust temporal entre els senyals externs que perceben els nostres sentits, com la llum solar o la temperatura, i els internes, com els ritmes circadiaris. Aquest canvi d’horari pot donar lloc en algunes persones a un petit ‘jet-lag’ que provoca fatiga, somnolència durant el dia i dificultat per agafar el son. A més, podem sentir-nos una mica més irritables o tenir certes dificultats per mantenir la concentració.

Les persones grans i els nadons se’n poden veure més afectats, i els homes i dones amb algunes patologies, com epilèpsia, trastorn d’ansietat, migranya o deteriorament cognitiu, també són més sensibles a les conseqüències del canvi d’hora.

Consell per adaptar-se al canvi d’hora

Consell per adaptar-se al canvi d’horaMantenir una rutina de son, portar una dieta sana i desconnectar el mòbil són algunes de les claus aportades per Associació per a l’Autocura de la Salut (Anefp) per adaptar-se al canvi d’hora.

«Establir una rutina de son, amb un horari més o menys fix per ficar-se al llit i aixecar-se, ajudarà a evitar problemes d’insomni. Per facilitar l’adaptació a la rutina de son, és aconsellable evitar les migdiades durant les primeres setmanes del nou horari», afirmen des de l’organització.

L’Anefp destaca la importància de mantenir el cervell actiu mitjançant la lectura. / ShutterStock

A més, aconsellen mantenir unadieta sana, rica en fruites i verdures, i reduir el consum d’alcohol, cafeïna i altres excitants, especialment a la nit; i aprofitar les hores de llum per practicar exercici i fer activitats a l’aire lliure.

Notícies relacionades

De la mateixa manera, l’Anefp remarca la importància de mantenir el cervell actiu mitjançant la lectura, passatemps o jocs de memòria; així com avançar l’hora del sopar i prendre aliments lleugers per evitar digestions pesades que puguin afectar a la qualitat del son.

Finalment, recomanen disminuir l’ús de dispositius mòbils, tauletes i ordinadors abans d’anar a dormir, ja que la llum de la pantalla pot afectar la conciliació del son.