La bretxa de la lava
La cicatriu del volcà de La Palma separa més de dues hores els municipis
El tall de la via costanera obliga a envoltar mitja illa
Una vegada que s’han complert els pitjors pronòstics i la lava ha tallat la carretera de la costa, la vida habitual de centenars de treballadors del plàtan, personal del sector turístic de Puerto Naos i veïns de barris pròxims com La Bombilla o El Remo han quedat condemnats a tornar cap enrere en el temps i veure’s obligats a estar-se fins a dues hores i mitja a la carretera per anar a casa seva o a les seves tasques, contra la mitja hora d’abans. Les administracions busquen alternatives immediates per evitar allargar l’aïllament d’aquests nuclis, però res serà igual fins que no s’arribi a una via definitiva quan el volcà acabi d’expulsar lava.
Quan va començar l’erupció del volcà, i en vista que la colada baixava molt lentament, es tenia l’esperança que no arribés a la via medul·lar que voreja el litoral sud-oest de l’illa i que connecta aquesta zona amb el centre i el nord de l’illa. No obstant, en els últims dies ja havia sorgit la certesa que la lava fluida que expulsava l’erupció arribaria al mar més d’hora que tard. Per això en els últims dies tècnics del Cabildo de La Palma i d’Obres Públiques estaven analitzant alternatives i ahir mateix el president de la Corporació insular palmera i els tres alcaldes dels municipis més afectats van tenir una primera reunió telemàtica amb el conseller d’Obres Públiques de l’Executiu regional, Sebastián Franquis, per abordar aquesta situació crítica.
De moment, l’alternativa als treballadors i veïns d’aquests nuclis que han quedat aïllats ofereix dificultats per als vehicles pesants com camions i ‘guaguas’ perquè es tracta d’habilitar vies veïnals o rurals que s’hauran d’arreglar de forma urgent. Es tracta d’adequar dos camins, un d’anada i un altre de tornada, per Fuencaliente, al sud, per arribar a Puerto Naos i els barris pròxims. La prioritat és que les plataneres que hi ha en aquesta zona no quedin abandonades. Passar d’una zona a una altra de l’illa després del tall que ha provocat la lava sí que suposa rodejar mitja illa pel sud, pujar fins Las Breñas i accedir al vessant nord-oest pel centre.
El mateix Cabildo adverteix que les vies que s’habilitaran són d’un únic sentit i camins veïnals de titularitat municipal que no estan adaptats per a un elevat volum de trànsit, per la qual cosa s’ha de circular amb prudència i moderació.
Futur traçat
Després de la reunió d’ahir, la Conselleria d’Obres Públiques negociarà amb l’empresa adjudicatària de les obres de millora de la carretera LP-2 entre San Simón i Tajuya que una part dels fons d’aquesta s’inverteixin en aquestes carreteres que ara s’utilitzen com a camins veïnals i no compten amb prou mesures de seguretat. D’aquesta forma, s’ampliaran calçades i se senyalitzaran de tal manera que es permeti la connexió entre Puerto Naos i els seus voltants amb Fuencaliente i la resta de l’illa pel sud a través de l’LP-211 i la part no afectada de l’LP-2.
Els veïns i treballadors de la vall d’Aridane i Tazacorte veuen la seva mobilitat totalment trastornada per aquesta erupció i a curt i mitjà termini res serà igual, tot i que s’habilitin aquestes vies alternatives perquè suposen marrades, més quilòmetres diàriament i precaució. ¿I la solució definitiva? «De cara al futur hem acordat amb el Cabildo i la resta d’administracions que s’haurà estudiar una solució més definitiva per anar recuperant les carreteres que en aquest moment estan tallades per la lava, com és el cas de l’LP-2», afirma l’Executiu. Per això, fins que la colada no finalitzi la seva trajectòria cap a l’oceà i el volcà deixi d’expulsar lava no es podran buscar opcions per a un traçat definitiu de la futura carretera que substitueixi l’actual.
Una de les alternatives que podria ser sobre la taula és una carretera que s’ha plantejat en altres ocasions, que té de dificultats tècniques, que uniria Fuencaliente amb El Remo per la costa. Hi han hagut avantprojectes i estudis sobre aquesta possible via però sempre s’ha descartat pel seu impacte i la poca estabilitat dels pendents de la zona. Amb la nova carretera del sud i el túnel del cim aquesta via es va rebutjar, mentre que ara es torna a convertir en una opció viable si quan acabi l’erupció el paisatge que deixa l’empremta del volcà impedeix portar a terme altres alternatives.
Notícies relacionadesUn altre impacte sobre les vies de La Palma que deixa el volcà són algunes de les inversions que figuren en el pressupost autonòmic vigent i les que es puguin incloure en els comptes autonòmics del 2022. Les conselleries del Govern estan en ple debat intern del pròxim pressupost i l’Executiu té com a termini legal el 31 d’octubre per presentar els comptes en el Parlament perquè puguin entrar en vigor l’1 de gener de l’any que ve.
La carretera definitiva haurà d’esperar que finalitzi l’erupció i parin les colades
En el pressupost encara vigent es contemplen 5,8 milions per a la carretera Baixamar-Tajuya, una obra que s’ha allargat en el temps i que ara amb les millores que estaven fent entre San Simón i Tajuya pot veure alterat el seu calendari inicial. També es contemplen 4,6 milions per a la via d’accés al port de Tazacorte des de l’LP-2 entre Los Llanos i Tazacorte. Aquestes dues vies, al costat de la de Los Llanos-Tijarafe de l’LP-1 –amb una partida de 7,2 milions d’euros– són les que s’emporten més pressupostos, i que ara poden veure’s alterades al seu calendari d’execució a causa dels problemes derivats de l’erupció i que també repercuteixen en el sistema de regadius.
- Investigació oberta Mossos rastreja el GPS del mòbil de Jonathan Andic per reconstruir els seus passos
- Meteorologia adversa Catalunya s’endinsa en el Nadal més turbulent des de l’any 2008
- Investigació pel 29-O "Un puto desastre serà això presi", va escriure Mazón a Feijóo en la dana
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- ¡Que deixis de plorar, nen!
- Festes Aquests són els regals de segona mà més sol·licitats pels catalans: una opció més sostenible que triomfa a Nadal
- Ruta Un encreuament de camins
- Regal nadalenc La gran sèrie sobre el futbol americà i la vida
- Cata mayor Entre l’ou farcit i el cubanito
- Taules amb un toc brillant Els millors plats festius de BCN
