EDUCACIÓ

Mètode Montessori: En què consisteix aquest model educatiu i on aprendre’l ‘online’

L’International Montessori Institute (IMI) i la Universitat de Barcelona ofereixen un màster ‘online’ per especialitzar-se en pedagogia Montessori

Després de més d’un segle des de la seva creació, aquesta pedagogia s’ha estès per tot el globus i n’hi ha més de 25.000 centres especialitzats

Mètode Montessori: En què consisteix aquest model educatiu i on aprendre’l ‘online’

Archivo

4
Es llegeix en minuts

Maria Montessori va desenvolupar fa més d’un segle una fórmula revolucionària d’entendre l’educació. Actualment, el mètode Montessori s’ha estès per tot el món i actualment és un dels models més ben valorats en l’àmbit de l’educació, amb més de 25.000 centres especialitzats globalment. El seu secret no és cap altre que educar en ambients preparats i tenir en compte el desenvolupament de l’alumnat, donant-li autonomia perquè aprengui al seu ritme i ensenyant-li coses que li serviran en el dia a dia.

El professor en la filosofia del mètode Montessori és només un guia. En aquest sentit, la doctora Montessori va desenvolupar ambients a classe, perquè els alumnes poguessin estudiar de forma autònoma, mitjançant l’autocorrecció i amb materials didàctics que facilitessin l’aprenentatge pràctic. «El mestre no és el savi que tot ho sap, sinó que és un facilitador de l’aprenentatge dels estudiants. I és així, per tal com faciliten, permeten i encoratgen els estudiants a autodirigir-se», expliquen des de l’International Montessori Institute (IMI), el centre europeu especialitzat en el mètode Montessori que imparteix formació amb els principis clàssics de la doctora.

Tot això va néixer de l’experiència que Montessori va tenir a la seva primera escola, la Casa dei Bambini, que va fundar el 1907. Allà es va adonar de la importància de despertar la motivació en els alumnes, més enllà d’omplir-los el cap de contingut. «El seu propòsit era poder influir en els educadors perquè veiessin els infants com éssers intel·ligents, únics i plens de potencial», asseguren des de l’IMI.

En aquest sentit, en el mètode Montessori tenen un paper clau les etapes de creixement. Ella va dividir els plans de desenvolupament en quatre: infància, infantesa, adolescència i la maduresa. En cada etapa s’absorbeixen diferents coneixements i habilitats, que acaben amb una integració total en la societat.

Els principis del mètode Montessori

Els principis del mètode MontessoriEl mètode Montessori se sosté a través d’una sèrie de principis que tenen en compte l’etapa de desenvolupament en què es troba l’infant, l’espai i els materials, i el rol que ha de tenir l’adult durant l’aprenentatge:

1. Ment absorbent: El nen té capacitat per processar i emmagatzemar informació de l’ambient que l’envolta sense esforç.

2. L’àrea d’aprenentatge: A l’aula Montessori els espais es divideixen segons la seva funció. Els ambients estan pensats per a les cinc àrees bàsiques d’aprenentatge: vida pràctica, sensorial, llenguatge, matemàtiques i cultura.

L’ambient té un paper clau en la pedagogia Montessori/ Arxiu

3. Materials: Aquestes eines es fan servir perquè el nen pugui manipular-les i experimentar-hi. Amb això desenvolupen coneixements i pensaments abstractes.

4. Períodes sensitius: Són moments en què l’alumnat mostra especial interès a aprendre una determinada àrea.

5. Normalització: L’infant es converteix en un membre útil de la societat.

6. Ambient preparat: Aquí hi intervenen l’espai físic i les relacions que entaula la craitura. També són essencials les activitats que desenvoluparà i les directrius que es plantegen a l’espai.

7. Respecte per l’infant: Cada nen té el seu ritme i interferir en el seu aprenentatge pot generar frustració i sensació d’inferioritat.

8. El rol de l’adult: El rol principal és el de mantenir l’autonomia física i de pensament de l’infant. L’adult guia i qui marca el ritme i els interessos és la criatura.

Cursos Montessori de l’IMI i Universitat de Barcelona

Cursos Montessori de l’IMI i Universitat de BarcelonaInternational Montessori Institute (IMI) imparteix des de fa més de dues dècades formació especialitzada en el mètode Montessori clàssic. El centre es basa en les fonts originals de la Dra. Montessori i adapta el mètode a les necessitats actuals de la formació. Actualment, col·labora amb diferents institucions al voltant del món, entre les quals es troba la Universitat de Barcelona, amb la qual des de fa diverses edicions ofereix el Màster Montessori Infantil (etapes dels 0 a 3 anys i 3 a 6 anys) i el Màster Montessori Primària (etapes dels 6 als 9 anys i dels 9 als 12 anys) en format ‘online’.

«Atès que aquest model educatiu està reconegut per una gran quantitat d’institucions i organismes públics i privats, el nostre propòsit és continuar amb la difusió de la gran obra de Dra. Montessori, i contribuir a generar un canvi necessari en la nostra societat actual», asseguren des de l’IMI.

Les formacions impartides per l’IMI i la UB tenen reconeixement i validesa internacional. Després de finalitzar el curs triat, els alumnes reben un certificat que els reconeix com a guia Montessori. A més, el format ‘online’ permet a l’alumnat més flexibilitat per poder compaginar els seus estudis amb la vida familiar i professional.

Perquè l’experiència sigui tan completa com sigui possible, els alumnes reben rèpliques de materials originals Montessori «S-IMI-L». D’aquesta manera aprenen a manipular-los correctament i a entendre l’objectiu que tenen en el procés d’aprenentatge.

Els materials Montessori ajuden l’infant a desenvolupar coneixements i pensaments abstractes/ Arxiu

Més de 20.000 alumnes per tot el món

Més de 20.000 alumnes per tot el mónEn els seus més de 20 anys de vida, els cursos de l’IMI han format ja més de 20.000 alumnes de tot el món. Els docents són experts en el mètode Montessori i atresoren una llarga trajectòria professional, que permet oferir una visió àmplia sobre aquest model educatiu als alumnes. «La nostra missió és formar la nova generació de docents i millorar la qualitat de l’educació a través de la pedagogia Montessori, oferint un model educatiu d’èxit i alternatiu a l’educació actual», assegura Adela Vizcaíno, directora pedagògica de l’IMI.

Actualment, l’IMI ofereix més de 100 formacions ‘online’ en diferents idiomes: espanyol, portuguès, italià, anglès i francès. Aquests cursos estan dissenyats tenint en compte la motivació de l’alumne. Hi ha cursos introductoris, formacions superiors, especialitzacions per àrea i el màster esmentat.