Transport escolar

La DGT demana anar en bici al col·le perquè «millora el rendiment escolar»

  • Trànsit anima a socialitzar en els trajectes i a evitar el sedentarisme i l’obesitat

La DGT demana anar en bici al col·le perquè «millora el rendiment escolar»

Manu Mitru

3
Es llegeix en minuts

La Direcció General de Trànsit (DGT) anima que aquesta ‘tornada al col·le’ sigui més segura i saludable i per a això promou els desplaçaments a l’escola a peu, amb bicicleta o en transport públic, en lloc d’amb vehicles motoritzats.

Trànsit assegura que utilitzar mitjans de transport actius «no només és bo per a la salut», ja que «millora les condicions físiques, evita el sedentarisme i l’obesitat», sinó «també per al rendiment escolar», ja que «acudir de manera activa a l’escola millora l’atenció, l’interès i la participació a les aules». A més, «serveix també per socialitzar, ja que compartir el camí del col·le amb amics o familiars promou les relacions socials i estreny llaços amb la comunitat», indica Trànsit, que també recorda que quan es redueix la presència del vehicle a motor, es recupera espai públic per als vianants i es millora la seguretat.

«En qualsevol cas, sigui quin sigui el mitjà de transport elegit per tornar a les classes, és fonamental fer-ho sempre respectant les normes bàsiques de seguretat viària», adverteix la DGT.

Així, si s’opta per desplaçar-se a peu, la DGT recorda que cal fer-ho sempre creuant per les zones habilitades, esperant que els cotxes s’hagin aturat completament i mirant abans de creuar. En cas d’anar amb bicicleta, recorda que cal anar sempre amb casc i elements reflectors per ser vistos, que cal senyalitzar les maniobres i respectar la resta d’usuaris.

Si la ‘tornada al col·le’ es realitza amb autobús escolar, la DGT recorda que sempre cal portar posat el cinturó de seguretat, ja que el seu ús redueix les lesions mortals en un 90% en cas de xoc frontal o bolc. També aconsella parar especial atenció al pujar i baixar del bus, ja que 9 de cada 10 accidents en transport escolar tenen lloc en el moment de pujar o baixar del vehicle.

Ara, si es decideix portar als nens a l’escola amb cotxe, caldrà fer-ho amb el sistema de retenció infantil adequat al pes del nen i altura i respectant sempre les normes de trànsit i aparcant el cotxe de manera adequada. En cas d’anar amb moto, els nens podran anar com passatgers a partir dels 12 anys o dels 7 anys si va amb pares o tutors. En aquest cas, cal anar sempre amb casc i amb la motxilla ancorada en una cistella de transport o al portaequipatge per no desestabilitzar.

Programa STAR

La DGT ha estat treballant des de fa anys en la promoció de programes que potencien la mobilitat infantil i juvenil en els desplaçaments diaris al centre educatiu, com el programa STAR, que pren el seu nom de les sigles del programa anglès de mobilitat ‘Sustainable Travel Acreditation and Recognition for School’, i està orientat a generar un canvi en les pautes de mobilitat de l’alumnat, amb l’objectiu de perseguir un canvi modal en els hàbits de desplaçaments de nens i joves en els trajectes diaris al centre educatiu, reduint la dependència del vehicle i contribuint a eliminar els nivells de contaminació a l’atmosfera.

A més, es vol promoure l’exercici físic diari per evitar el sedentarisme, el sobrepès i l’obesitat infantil, afavorint l’autonomia com a element vertebrador de la seva formació integral i convertint-se, en definitiva, en un projecte de ciutat encaminat a aconseguir un model de mobilitat més amable i sostenible, basat en els principis i valors que sustenten la seguretat viària. Dins d’aquest programa STAR es promocionen els camins escolars segurs, operatius en més de 350 centres escolars repartits per tota la geografia.

17 menors morts en accidents

Notícies relacionades

Segons les dades que aporta la DGT, el 2020 i independentment del motiu dels desplaçaments, 17 menors de 14 anys van morir en accidents de trànsit a Espanya. Set dels quals eren vianants, quatre conductors i sis passatgers. Segons el mitjà de desplaçament, set anaven a peu, dos amb bicicleta, un en ciclomotor, un amb moto, cinc en turisme i un en autocaravana.

Un dels menors morts amb bicicleta no portava casc, i dos menors més no feien ús del cinturó de seguretat o sistema de retenció infantil en el moment de l’accident.