De física i química

Sancionen a Menorca una professora per les faltes que feia en català

  • Va ser eliminada de les llistes d’interins per la mala qualitat de les seves classes i per no controlar els alumnes, a qui va arribar a qualificar de «delinqüents»

Imagen de archivo del edificio de la conselleria de Educación. GUILLEM BOSCH

Imagen de archivo del edificio de la conselleria de Educación. GUILLEM BOSCH

2
Es llegeix en minuts

Una jutge de Palma ha confirmat la suspensió d’una professora de l’assignatura de física i química d’un institut de Menorca que, entre moltes altres fallades, feia excessives faltes d’ortografia quan escrivia en català. La docent va ser sancionada per la Conselleria d’Educació, que li va imposar dos mesos de suspensió i la va apartar de la docència durant aquest període. I, a més, també va eliminar el seu nom de les llistes d’interins, per la qual cosa té molt difícil tornar a fer classes en un institut públic.

Aquesta professora tenia àmplia experiència docent. Impartia dues assignatures diferents. La primera matèria es referia a ciències aplicades a l’activitat professional, que impartia als alumnes de quart curs d’ESO. L’altra assignatura era la de física i els seus alumnes cursaven el segon curs de batxillerat.

Els fets que va sancionar la conselleria van produir-se durant el curs celebrat fa tres anys. Després de nombroses queixes, la Conselleria d’Educació va decidir actuar. Va enviar al centre un inspector educatiu, que va comprovar les carències professionals de la docent i va acordar iniciar un expedient disciplinari contra ella. Les irregularitats detectades van ser moltes, com per exemple que la professora havia realitzat una deficient programació del curs. També es va comprovar que no sabia utilitzar les eines informàtiques que són bàsiques per al treball a l’institut i que el seu mètode per ensenyar era molt deficient. A més, no controlava l’alumnat, ja que fins i tot va arribar a qualificar algun dels nois de «delinqüents» i va acusar la direcció de l’institut de no haver adoptat mesures disciplinàries. A tot això s’hi sumava la gran quantitat d’errors ortogràfics que cometia quan s’expressava per escrit en català i no respectava el secret que havia de guardar quan rebia una informació confidencial.

Tot aquesta sèrie d’errors professionals van constituir, a parer de l’inspector educatiu, una falta greu, que mereixia una sanció disciplinària. La professora no va acceptar aquesta decisió de la conselleria i va intentar que un jutjat l’anul·lés, tot i que no ho ha aconseguit, ja que la justícia no li dona la raó.

La magistrada ha analitzat les excuses que va plantejar la docent per defensar-se d’aquestes greus acusacions. Per exemple, per justificar les faltes d’ortografia en català va dir que es tractava de documents interns. Però la jutge no ho ha valorat així, ja que considera que aquesta manera errònia de comunicar-se en l’escriptura afecta la qualitat del contingut didàctic de l’assignatura i dificulta l’aprenentatge dels alumnes. De fet, i així ho ressalta la sentència, els mateixos estudiants de l’institut es van queixar de la mala qualitat dels escrits en català que rebien.

Una altra situació greu que valora la jutge és la incapacitat de la docent per controlar al grup a qui feia classes. La magistrada rebutja que altres professors també tinguessin problemes amb aquests alumnes i assenyala que, precisament, alguns docents van ser testimonis d’algunes situacions en la classe que demostraven l’absència total de control.

Notícies relacionades

També es considera una falta greu que la professora pretengués desenvolupar un curs sense haver realitzat una programació conforme a l’assignatura que impartia. Ella mateixa va reconèixer que aquesta programació no era completa, però entenia que això no podia justificar la seva suspensió.

la magistrada tampoc accepta que una professora que treballa en un institut públic no domini les eines informàtiques que s’utilitzen al centre, ja que aquesta falta de coneixement es tradueix després en la mala qualitat d’ensenyament que reben els alumnes.