Acord singular

Adif pacta millores de prevenció amb la família d’un mort en un accident de tren

  • Els familiars no només rebran una indemnització, sinó que també seran informats de les mesures que s’adoptin

Imagen de archivo del accidente de tren en Vacarisses.

Imagen de archivo del accidente de tren en Vacarisses. / JOAN CORTADELLAS

2
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Justícia amb majúscules. Adif i la família del mort en l’accident de tren de Vacarisses ocorregut el 20 de novembre del 2018 han arribat a un singular acord en el qual l’òrgan de gestió d’infraestructures ferroviàries no només desemborsarà una indemnització a través de la seva companyia asseguradora, sinó que es compromet a adoptar mesures de millores necessàries per evitar eventuals sinistres d’aquestes característiques, tant al tram on va tenir lloc com en els sistema de prevenció i seguretat, així com informar de les mesures als familiars del mort, segons el text al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO.

Els advocats de la família del mort, Ferran Marsol i Cristóbal Martell, ja van aconseguir que l’Audiència de Barcelona reobrís el mes de gener passat el procés incoat per l’accident després de l’arxiu decretat pel jutjat de Terrassa que va investigar el succés. El tribunal va acceptar el seu recurs i va argumentar que hi podria haver certs «dèficits de manteniment» en la línia que uneix Cerdanyola amb Manresa. D’una banda, quant a la definició dels plans d’inspecció i conservació i, de l’altra, «els defectes» apuntats en un informe del Ministeri de Foment i que assenyalava que el descarrilament del comboi es va produir per una «fallada de la infraestructura». A l’acordar la reobertura del procés judicial, es va ordenar que se sol·licités a Adif qui eren els caps dels serveis de seguretat i manteniment i els integrants del centre de gestió de xarxa. El descarrilament va provocar diversos ferits.

«Hem arribat a un pacte en el qual es cobra estrictament el que preveu la llei de barem per a indemnització de mal corporal, però s’afegeix un conjunt d’extrems singulars en relació amb les garanties que exigia la família del difunt que es resolguessin les deficiències que van donar lloc al sinistre, tant al punt concret on va ocórrer com les mesures empresarials de prevenció i control de riscos», assegura Cristóbal Martell.

Responsabilitat «objectiva» del sinistre

Notícies relacionades

En l’acord, Adif, com a gestor de les infraestructures ferroviàries, «assumeix la responsabilitat objectiva» de l’accident de tren, ja que la mort del passatger «té relació de causalitat amb el servei públic» que la companyia ofereix. El document estableix que la causa del sinistre va ser el descarrilament del tren al col·lidir amb roques que envaïen la via i que havien caigut a causa de l’enfonsament d’una part del mur que protegia l’erosió del talús d’una trinxera. D’aquest incident, afegeix el text, respon Adif al correspondre-li el control, vigilància i inspecció dels trams de via, de les seves zones de protecció i de la circulació dels trens.

Segons l’acord, la companyia asseguradora d’Adif pagarà a la família del difunt una indemnització de 207.000 euros, però també els «donarà compte» de les mesures de millora adoptades. Fins i tot es nomena com a interlocutor un cap d’àrea de projectes i obres, una cosa fins ara inaudita. En el pacte s’inclou, a més, els contractes de la instal·lació del sistema de detecció de despreniment de roques, la supervisió del sistema i el conjunt de prescripcions tècniques per a l’execució dels treballs de reparació de murs. La família de la víctima ha presentat un escrit al jutjat renunciant a l’acció penal i civil i interessant l’arxiu de les actuacions.