mobilitat urbana

La fiscalia demana a la policia endurir el control dels patinets elèctrics

  • En un dictamen s’ha establert la unificació de criteris sobre els diferents models de VMP i s’insta a practicar més tests d’alcoholèmia i drogues

  • El fiscal coordinador de Seguretat Viària a tot Espanya aposta per obligar a contractar una assegurança als conductors d’aquests vehicles, tant de VMP com de bicicletes

Barcelona 19 01 2021  Barcelona  La Guardia Urbana  en la foto en el cruce de las calles de Diputacion con Urgell  inicio hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de  paquete   Fotografia de Jordi Cotrina

Barcelona 19 01 2021 Barcelona La Guardia Urbana en la foto en el cruce de las calles de Diputacion con Urgell inicio hoy a multar a los usuarios de patinetes que no lleven casco y aquellos que lleven a sus hijos de paquete Fotografia de Jordi Cotrina / JORDI COTRINA

4
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La fiscalia ha requerit a les policies locals de tot Espanya que endureixin a les ciutats els controls dels usuaris dels vehicles de mobilitat personal (VMP), com els patinets elèctrics, i els ciclistes, intensificant la pràctica de tests d’alcoholèmia i drogues. Els infractors només seran multats administrativament, ja que la majoria d’aquests artefactes no són considerats legalment vehicles a motor. No obstant, si en un atropellament per imprudència hi ha lesionats o una mort, anar borratxo o drogat reforçarà una acusació més greu i, per tant, una pena de presó de més calat. 

El fiscal de sala coordinador de Seguretat Viària, Bartolomé Vargas, ha elaborat un dictamen, remès a les fiscalies de tot Espanya, en què estableix la unificació de criteris sobre patinets elèctrics i altres aparells similars, però també sobre els falsos VPM, una classe de vehicles (alguns patinets amb seient i motor amb una velocitat que pot excedir els 25 km/h) que, malgrat el desconeixement sobre això, està catalogada com a ciclomotor i amb què sí que es poden cometre delictes contra la seguretat viària, com la conducció sota la influència de l’alcohol i la droga, la temerària o sense permís. Arran d’aquest informe, el fiscal ha remès un ofici a les policies municipals, que són les competents en la matèria, per proposar-los una sèrie de mesures davant l’augment d’accidents provocats pels VMP. «És un missatge a la ciutadania en una facultat de prevenció», va explicar a EL PERIÓDICO Bartolomé Vargas.

El dictamen del fiscal posa èmfasi en «l’augment en significativa progressió» de la circulació a les ciutats dels «veritables» vehicles de mobilitat personal (patinets elèctrics, bicicletes amb pedaleig assistit, ‘hoverboard’ o ‘balance scooter’, els ‘segway’ o ‘airweel), el que sens dubte està d’acord amb el nou disseny de la ciutat sota el model de la mobilitat sostenible que s’ha de fomentar».

Pertorbació del benestar

Però alhora, assenyala Vargas, i «amb el mateix índex de progressió», s’incrementa «la pertorbació del benestar i inseguretat dels ciutadans», a l’incomplir-se, «en ocasions de manera generalitzada», les normes viàries, provocant un creixement de la sinistralitat, almenys, a certes ciutats. Segons el fiscal, «d’aquesta manera es perjudica i es posa seriosament en perill el model urbà cap al que el nostre país i la Unió Europea avancen gradualment».

El dictamen detalla els vehicles d’usuaris que només seran multats administrativament si cometen una infracció, així com als que es pot imputar un delicte. L’escrit esgrimeix que l’objectiu és impulsar «l’exercici amb més rigor de les facultats de vigilància policials, controls d’alcohol i drogues coneguts i visibles per a la ciutadania, sancions, immobilitzacions i retirada i dipòsit» davant infraccions «generadores de situacions de risc», com la conducció per zones per als vianants no permeses o saltar-se un semàfor en vermell.

Aquests criteris, segons el dictamen, s’han de tenir en compte si hi ha un «resultat lesiu», com en els delictes d’homicidi imprudent (sancionat amb penes que van des d’un a nou anys de presó) o lesions imprudents (que van de tres mesos a sis anys i nou mesos de presó). D’aquesta manera, en el cas de conduir un patinet elèctric ebri o drogat i atropellar un vianant provocant-li la mort o lesions augmentaria el grau de la pena, ja que la conducta s’englobaria en una imprudència greu, segons fonts de la fiscalia. Fins i tot, la inacció dels policies en supòsits d’«intens risc» en sinistres amb ferits o morts podria plantejar una responsabilitat per part de l’agent.

La contractació d’una assegurança

Notícies relacionades

En aquest context, el fiscal de sala aposta per obligar a contractar una assegurança als conductors d’aquests vehicles, tant de VMP com de bicicletes. «S’estan produint situacions conflictives a les grans ciutats», assegura. El problema rau que tant els usuaris com les víctimes estan desprotegides si no hi ha una pòlissa que cobreixi danys i indemnitzacions. En aquest sentit, des de la fiscalia s’impulsaran els contactes amb la Direcció General d’Assegurances i Consorci de Compensacions d’Assegurances per trobar fórmules de cobertura dels sinistres provocats per aquests vehicles i, en el seu cas, proposar les oportunes reformes legals. No disposar d’una assegurança «pot ser una circumstància a considerar per a un retret penal més gran», insisteix Vargas.

A més de l’actuació a la via pública, la fiscalia aborda el fenomen de la comercialització indeguda d’aquests vehicles des del punt de vista sancionador i preventiu. Explica que s’ha detectat que molts VMP circulen sense estar homologats i, per tant, vulneren les normes reguladores tant en l’àmbit espanyol com europeu. Respecte a les bicicletes, també han constatat infraccions de la legislació en aquesta matèria. Segons Vargas, es comercialitzen amb freqüència per al seu ús en l’àmbit urbà «sense cap cautela», com si es tractés «d’una pilota de bàsquet», estant a l’abast dels menors d’edat.