Escàndol a Roma

La RAI descobreix que li han saquejat obres de Monet, De Chirico, Modigliani i Messina

La policia apunta a una trama d’extreballadors de la tele que va actuar durant dècades substituint les peces amb còpies

La RAI descobreix que li han saquejat obres de Monet, De Chirico, Modigliani i Messina

WIKIMEDIA COMMONS

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

D’històries novel·lesques sobre robatoris d’art n’hi ha hagut moltes en la història, fins i tot algunes amb trames de pel·lícula tot i que siguin reals. Però el que ha sortit a la llum aquests dies a Itàlia, sens dubte, no es queda enrere: la desaparició de desenes d’obres d’art d’artistes cèlebres que eren de propietat de la RAI, la televisió pública italiana, que es trobaven a les seus de Roma i altres ciutats italianes, i ara ningú sap on són. Ja s’han comptat 120 de què s’ha perdut el rastre, però es creu que podrien ser més. 

El que distingeix el cas també és la sospita que darrere no hi hagi simples lladres, si no que es tracti d’un robatori orquestrat per exempleats de la RAI insatisfets, que podrien haver recorregut a traficants d’art. Haurien robat les peces al llarg de les últimes dècades, tot i que el misteri és com va poder ser que ningú se n’adonés fins ara. Algunes peces van ser substituïdes per còpies falses, d’altres senzillament no es troben, segons la versió que s’ha filtrat. Per això, ho investiga el Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale.

Litografies, tapissos, talles i quadros

De fet, la investigació policial va començar gràcies als mitjans que, amb l’arribada del bon temps i la pandèmia en retrocés a Itàlia, estan tornant a ocupar-se d’assumptes aliens a la Covid. En concret, va ser el diari romà Il Messaggero que, a principis de maig, va informar d’un quadro del florentí Ottone Orsai que, al caure i fer-se malbé, va ser enviat a reparar. D’aquesta manera es va descobrir que el que es creia un original, en realitat, era una còpia.

La notícia ha sorprès també pels autors de les obres d’art desaparegudes. D’acord amb el conegut, entre les peces hi ha escultures, litografies, estampes, tapissos i quadros d’artistes de la talla del pintor grecoitalià Domenico de Chirico, de l’apassionant sicilià Renato Guttuso, dels impressionistes Claude Monet, Camille Corot i Alfred Sisley, així com del molt cotitzat Amedeo Modigliani. 

Fins i tot es desconeix el parador de l’escultura ‘Cavall’ de Francesco Messina, la reproducció de la qual en mida gran es troba davant de la seu romana del canal de televisió, i que per a molts és el símbol de la RAI. Algunes peces ja haurien desaparegut a finals del segle passat, d’altres van ser vistes per última vegada fa pocs anys. El valor de les obres desaparegudes, segons ha dit el crític d’art Vittorio Sgarbi, seria de diversos milions d’euros. 

«El saqueig de la RAI», ha sigut un dels comentari més impietosos sobre la qüestió, que ha provocat un silenciós magna de malestar en una Itàlia que des de fa dècades lluita contra l’estigma de la corrupció. Tant és així que, fins ara, ni els carrabiners del Comando Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale (considerat un cos d’elit), ni la RAI han emès cap comunicat. 

Notícies relacionades

De la mateixa manera, preguntada per aquest diari, una portaveu de la policia va dir que no estava autoritzada per parlar públicament sobre l’assumpte, mentre que un dels pocs de la RAI que s’ha pronunciat ha sigut Nicola Sinisi, un executiu del canal. «Estem rastrejant una sèrie de desaparicions que semblen selectives», va dir a La Repubblica.

Que la notícia hagi provocat un petit terratrèmol a Itàlia, de fet, no sorprèn. La raó és que les obres procedeixen de la col·lecció de la RAI (unes 1.500 obres d’art aproximadament), que s’han comprat en els anys amb fons públics. Fons que també procedeixen dels 90 euros que cada família a Itàlia ha de pagar de cànon anual a l’emissora, la qual, tot i així, acumula deutes per més de 520 milions d’euros, segons estimacions recents.