Col·lectius desprotegits

Amenaça d’apagada en les ajudes per a la pobresa energètica

  • Endesa constata una sagnia de clients vulnerables a Catalunya que no accedeixen a les ajudes previstes

  • Els serveis socials reben una allau de peticions per ajudar les llars a tramitar aquestes prestacions

  • Entitats demanen a l’elèctrica i a l’Estat un servei d’atenció gratuït i àgil per als més necessitats

4
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A finals de març d’aquest any, 5.300 llars vulnerables a Catalunya que tenen la llum contractada amb Endesa hauran de renovar el bo social que els permet reduir considerablement el preu de la factura de la llum. D’aquests, el 88% encara no ha tramitat les esmentades ajudes. La companyia assegura tenir certa «preocupació» davant aquest percentatge a causa de la magnitud de la crisi social que afecta milers de llars. Els serveis municipals apunten que aquestes famílies no poden renovar les ajudes perquè no tenen ordinador ni internet o perquè tenen por d’infectar-se al sortir de casa. Entitats com l’Aliança Contra la Pobresa Energètica demanen a Endesa i al Ministeri per a la Transició Ecològica que reforcin els serveis per facilitar els tràmits als afectats.

«En 15 dies se’m caduca el bo social i no sé que és el que he de fer. ¿Em podeu ajudar, sisplau?». Aquest és un exemple de les trucades que ja comencen a col·lapsar els serveis socials dels ajuntaments o els serveis especialitzats de recolzament a la pobresa energètica creats per alguns municipis, segons expliquen els seus treballadors a EL PERIÓDICO. Les dades d’Endesa, la principal empresa distribuïdora de l’energia a Catalunya, són ben clares. Dels 5.300 clients que han de renovar aquesta ajuda, només 636 l’han tramitat, un míser 12%. «Donada la situació actual, sabem que les famílies no han millorat la seva situació econòmica, més aviat al contrari», diuen fonts de la companyia.

El bo social elèctric és una ajuda que atorga el Ministeri per a la Transició Ecològica i que es renova cada dos anys. Hi poden accedir jubilats que ingressen menys de 500 euros de pensió, famílies nombroses o llars que demostren baixos ingressos regulats per una normativa estatal. A qui els caduca, la companyia els envia una carta informativa amb la factura de la llum amb els enllaços d’internet on els informen de tota la documentació necessària que han de presentar, així com correus electrònics i adreces postals on fer arribar la documentació. Endesa envia les dades a la Transició Ecològica i el ministeri accepta o denega les ajudes. En aquests moments, Endesa està tramitant 6.700 expedients de bo social al mes, dels quals el 70% són acceptats pel Govern.

Bretxa digital

La realitat que es troben molts dels serveis d’assessorament és que la fractura digital impedeix a moltes persones accedir a la informació requerida o enviar els correus electrònics. També s’hi sumen ara les restriccions de la pandèmia.

«Aquest és un problema que vam portar arrossegant fa anys, però ara clarament ha empitjorat. Hi ha persones que tenen por de sortir de casa per fer tots els tràmits per si s’infecten, especialment les persones grans, dependents o amb malalties cròniques, que precisament són les que tenen dret a accedir al bo social», apunta Marta García, directora d’Ecoserveis, una consultora energètica sense ànim de lucre.

I és que el 5,5% dels afectats són jubilats amb pensions de menys de 500 euros i el 50%, famílies amb greus dificultats econòmiques. «L’última de les seves prioritats és anar al Registre Civil, aconseguir tota la documentació i enviar-la a temps», exposen fonts de serveis d’atenció social.

Falta d’entesa

«El problema està en la comunicació», es queixa la portaveu de l’Aliança Contra la Pobresa Energètica, Maria Campuzano. «Endesa, i totes les elèctriques, haurien d’acompanyar i ajudar totes les persones que necessitin renovar el bo social. Moltes d’aquestes persones no tenen internet i ni saben la documentació que han de presentar», afegeix Campuzano. Una tesi que està en la línia de les demandes de l’Ajuntament de Barcelona.

A la Ciutat Comtal, acaben sent els Punts d’Assessorament Energètic els que acompanyen i assessoren les famílies que necessiten renovar aquesta ajuda social. «És un tràmit farragós i complex per a moltes persones, però qui hauria de fer aquesta atenció són les companyies», es queixen fonts municipals. «Tenen beneficis milionaris i tota la informació sobre les persones que el sol·liciten o el renoven», insisteixen des del consistori d’Ada Colau.

Un any de retard amb la Generalitat

Notícies relacionades

A part del bo social elèctric, hi ha una ajuda extra per a les famílies vulnerables que depèn de la Generalitat de Catalunya. Es tracta del bo social tèrmic, un ajut econòmic que es dona durant els tres primers mesos de l’any i que serveix per pagar els costos de la calefacció i l’aigua calenta que consumeixen els més necessitats.

Aquest bo està dirigit a les mateixes llars que perceben el bo social elèctric, i oscil·la entre els 50 als 150 euros a l’any, en funció de la zona climàtica on viu la família. «El Govern encara no ha donat les ajudes previstes per a l’any passat», es queixa García, que remarca que hi ha una «doble limitació» per als més necessitats.