El primer autobús sense conductor d’Europa ja circula per Màlaga

El vehicle, que està en fase d’investigació, circula a un màxim de 18 quilòmetres per hora, tot i que «pot arribar a més velocitat»

1
Es llegeix en minuts

El cap pensant va just darrere del seient del conductor i els ulls, on hi hauria la tradicional palanca de canvis. Aquests són els dos òrgans motors del bus del futur. L’autobús sense conductor, un projecte pioner a Europa, es va fer realitat el passat dia 20 a Màlaga. Passades les deu del matí començava el seu primer trajecte: va sortir del port marítim i es va dirigir al passeig del Parque, un recorregut que s’havia pensat per transportar els creueristes que desembarquessin a Màlaga fins al centre urbà, tot i que la pandèmia va trastocar aquests plans. Els seus primers passatgers van realitzar aquest passeig de més o menys 20 minuts molt il·lusionats per experimentar aquesta pionera iniciativa.

El vehicle, que en part dels trams va ser dirigit per un conductor que supervisava les operacions, va deixar perplexos els usuaris al circular per alguns trams –principalment línies rectes i revolts poc pronunciats– de manera autònoma, sense que hi hagués cap contacte amb el volant i els pedals. L’autobús circula a una velocitat màxima de 18 quilòmetres per hora, tot i que segons va explicar el gerent d’operacions d’Avanza,  José María Sanabría durant la seva primera carrera, «pot arribar a més velocitat».

Notícies relacionades

Alguns malaguenys que es trobaven practicant esport per la deserta Terminal 2 del port malagueny van topar amb un autobús que ocasionava un gran enrenou. Aprofitant l’ocasió, ràpidament es van registrar en la pàgina web d’Avanza i van aconseguir el seu tiquet gratis. «Hem vingut a córrer i ens hem trobat amb aquesta sorpresa, no sabíem res i ens ha semblat supercuriós que sigui Màlaga la ciutat que aculli el primer autobús sense conductor, hem preguntat si podíem pujar i ens han dit que sí, així que ja podem dir que hem sigut dels primers a disfrutar-lo», explicava Manolo Viermo. I tot i que alguns com el Manolo van conèixer aquest projecte in situ, la majoria dels primers passatgers ja sabien d’aquesta iniciativa i tenien la seva plaça reservada. «Tenim la nostra reserva feta des de dijous que vam veure les notícies a la premsa», ha assegurat Antonio Galán.

La iniciativa, que ha rebut un finançament de 9 milions d’euros, no està pensada per a un ús comercial immediat ja que està en fase d’investigació. Els malaguenys han sigut els primers europeus a poder testar aquest autobús elèctric i sense conductor.