Immunitzacions irregulars
La cúpula de l’Església de Múrcia es va vacunar fent-se passar per capellans
Al costat del bisbe, van rebre la vacuna el seu secretari personal, l’arquebisbe emèrit de Burgos, el bisbe auxiliar, i el canonge de la catedral
El bisbe va firmar el consentiment el 2 de gener i dies després se li va donar d’alta a la residència amb data del 2019
José Manuel Lorca Planes, bisbe de Cartagena, es va posar la primera dosi de la vacuna contra el coronavirus sense que li toqués, tal com va confirmar la mateixa Diòcesi en un comunicat enviat als mitjans dilluns a la nit, i ho va fer a la residència de Múrcia Hogar de Betania, el patronat del qual presideix. No obstant, al llistat que va enviar aquest centre a la Conselleria de Salut, per registrar els certificats de vacunació, apareix el nom de Lorca Planes no com a bisbe, sinó com a capellà, asseguren a aquest diari fonts pròximes al cas.
A més, Monsenyor no es va vacunar sol: al costat d’ell ho van fer el seu secretari personal, Maximiliano Caballero; el bisbe auxiliar, Sebastián Chico; el que va ser arquebisbe de Burgos, Francisco Gil Hellín, i el canonge de la Catedral Tomás Cascales.
Explicava la Diòcesi que «dies previs a la seva vacunació, el bisbe va omplir el consentiment necessari perquè la Conselleria de Salut autoritzés la seva vacunació». El document que va firmar és l’imprès que han d’omplir els treballadors sanitaris per poder vacunar-se: va ser firmat pel prelat el 2 de gener, i en aquell moment ell no estava donat d’alta com a capellà a la residència.
Va ser dies després quan va aparèixer en el registre el nom de Lorca Planes com a treballador del centre, tot i que fonts de tota solvència asseguren que la data es va manipular perquè constés que el bisbe és capellà d’Hogar de Betania des del juliol del 2019.
I en qualitat de capellà va rebre el vial, igual com els altres religiosos: també constaven com a treballadors del centre. La vacunació dels cinc es va produir el 19 de gener, el dia que va esclatar l’escàndol de la vacunació de l’exconseller Villegas.
Els capellans dels hospitals i les residències, tot i que no són sanitaris, estan en primera línia per donar consol espiritual als malalts. Per això sí que s’han vacunat d’acord amb el protocol. Que el bisbe consti en la llista com un d’ells «no ens fa gràcia», expliquen capellans de Múrcia, que prefereixen pensar en la «bona fe» del prelat, tot i que «ens dol l’escàndol».
D’altra banda, la Conselleria de Salut anunciava ahir que obrirà una investigació per mirar d’aclarir com és que el prelat es va posar la vacuna, ja que no estaria inclòs en els grups prioritaris en aquesta fase de la campanya.
Així ho afirmava el portaveu del Comitè de Seguiment de la Covid a la Regió, Jaime Pérez, qui va explicar que el departament no es fa responsable de la decisió que hauria pres la residència en la qual el religiós va rebre el primer vial. Que no el segon, ja que, segons el comunicat de la Diòcesi, Lorca Planes ha renunciat a posar-se’l.
Pérez va concretar, en roda de premsa, que Salut recull els llistats que faciliten les residències amb els noms dels treballadors i usuaris de les residències que han de ser vacunats: «És la residència o el centre el que a través d’un programa informàtic inclou els usuaris que es vacunaran». En aquest sentit, el portaveu del Comitè va manifestar que des de Salut es faran les pertinents investigacions per saber «què ha passat».
Respecte a la decisió del bisbe de no posar-se ara la segona dosi de la vacuna després d’anunciar que havia sigut vacunat i al·legar que «no creia que estigués malament», Pérez va apuntar que, tot i que la Conselleria sí que recomana administrar la segona dosi, perquè, si no, la primera no val per res, depèn de la «voluntarietat» de cada persona: «És lliure de posar-se-la o no», va puntualitzar.
Notícies relacionadesD’altra banda, el PSOE de la Regió de Múrcia feia entrega aquest dimarts a la Fiscalia Superior d’una carta, escrita per una persona que es va identificar com a treballadora de l’Hogar de Betania que diu que va presenciar la vacunació i «em sembla del tot immoral i és possible que sigui un delicte».
Des del Bisbat van insistir ahir que Lorca Planes es va vacunar en qualitat de president del patronat de la residència, on, sostenen, va de forma habitual, tant en visites públiques com de caràcter privat.
