Renfe avisa de retards a Rodalies per una nova vaga de zel dels maquinistes

El sindicat Semaf convoca cinc dies de vaga per denunciar retallades de plantilla i falta de manteniment dels trens

abertran41415719 barcelona 26 12 2017  sociedad   v as del tren la mina      190115123702

abertran41415719 barcelona 26 12 2017 sociedad v as del tren la mina 190115123702

2
Es llegeix en minuts

Renfe ha emès aquest dilluns un nou avís per possibilitat de retards a Rodalies a causa d’una nova vaga de zel dels maquinistes. Aquest col·lectiu de treballadors està des de la setmana del 25 de gener protagonitzant una vaga encoberta que causa alteracions en el pas dels trens de Rodalies.

Segons Renfe, aquesta «vaga encoberta» només respon a reivindicacions salarials, entre els quals el cobrament del 100% de la prima variable de producció del 2020 o l’increment de 5 dies de vacances per als col·lectius de conducció. Davant aquesta situació, l’empresa ha començat a obrir expedients disciplinaris per la no prestació del servei. Per la seva banda, fonts del sindicat de maquinistes, Semaf, han negat a EFE que s’estigui portant a terme una vaga per part dels maquinistes i atribueixen la situació al «mal estat» del material i les infraestructures, i a la falta de recursos humans. Situació que s’ha vist «perjudicada» per l’actual pandèmia que fa que hi hagi treballadors de baixa o en quarantena.

Convocats 5 dies de vaga

Paral·lelament, el Semaf ha convocat cinc jornades de vaga al grup Renfe per als dies 16 de febrer, 2, 3, 9 i 10 de març per denunciar les retallades de plantilla i la falta de manteniment dels trens, que, assegura, estan obligant a suspendre serveis.

Segons el Semaf, s’han perdut mes de 700 llocs de treball l’últim any i aquest dèficit de personal augmentarà davant el que consideren unes nul·les previsions de reposició per al 2021 i l’incompliment del Pla d’ocupació de Renfe, amb retards «deliberats» de tots els processos d’incorporació.

Els maquinistes denuncien que hi està havent una contínua pèrdua de llocs de treball que farà impossible recuperar les circulacions prèvies a la pandèmia de coronavirus, ja que no hi ha prou personal per fer front a la circulació del nombre de trens programats diàriament. A més, assegura que Renfe s’està escudant en la pandèmia per paralitzar el pla d’ocupació quan, afirma el sindicat, els seus incompliments van començar anteriorment a la pandèmia.

Notícies relacionades

D’altra banda, ha assegurat que hi ha un escàs manteniment dels trens i poca vigilància d’aquests, cosa que provoca que cada dia augmentin els trens que no estan en condicions tècniques i de seguretat per donar servei, que en molts casos han de ser suprimits. En aquest sentit, el Semaf assenyala que això es deu al mal funcionament dels trens per fallades tècniques i mecàniques o que no estan en condicions de circular amb seguretat, ja que els grafitis impedeixen al maquinista veure la via o als passatgers veure l’exterior i les sortides d’emergència.

A més, el Semaf ha acusat Renfe de pressionar els treballadors perquè condueixin trens que no estan en condicions de seguretat per circular i de coaccionar els maquinistes perquè treballin en torns que no els corresponen a fi de cobrir el dèficit de personal. Això, afegeixen, està augmentant el risc que assumeixen els treballadors de la companyia i els usuaris i transgredeix els drets laborals.