Obituari

Mor Julián Bravo, un dels pares de la publicitat espanyola moderna

  • Va ser fundador, primer president de l’Acadèmia de la Publicitat i Acadèmic d’Honor

Mor Julián Bravo, un dels pares de la publicitat espanyola moderna
3
Es llegeix en minuts

Julián Bravo, per la seva trajectòria i personalitat, un dels pares de la publicitat espanyola de l’era moderna, i mestre de més d’una generació de publicitaris, ha mort aquest matí a Madrid a menys d’un mes de fer els 85 anys.

Durant anys al capdavant de l’agència número 1 del mercat espanyol, JWT, serà recordat com un dels fundadors i impulsors de l’Acadèmia de la Publicitat el 2009. El 2004 va ser nomenat Acadèmic d’Honor de la institució.

Motor i modernitzador

Nascut el 1936 a Campisábalos, de la província de Guadalajara, es va llicenciar en Dret i es va graduar en Administració d’Empreses. Va ser pioner d’un perfil de professional nou en el seu moment en la publicitat espanyola i la seva tasca ha tingut un profund impacte com a motor d’iniciatives molt variades que ha contribuït a fer de la publicitat una professió més important i reconeguda. Va iniciar la seva tasca professional l’any 1962 a l’agència Publinsa Kenyon & Eckhardt, el que li va permetre passar, el 1963 i el 1964, uns quants mesos a l’oficina central de la multinacional en la novaiorquesa Madison Avenue, carrer on coincideixen les agències mundials més grans del moment.

L’entrada de Julián Bravo a la J. Walter Thompson (JWT) de l’acabat de contractar Manu Elexpuru, l’any 1966, va ser clau per al seu posterior creixement i expansió. Va assumir diferents càrrecs de responsabilitat fins que l’any 1987 va ser nomenat president executiu i membre de la junta de directius de JWT Worldwide. Un reconeixement a una tasca que havia fet de JWT el líder indiscutible del seu mercat amb més de 40 clients, que li mostraven una fidelitat envejable, i prop de 200 empleats a les seves oficines de Madrid i Barcelona.

El 1992 va renunciar als seus càrrecs a JWT (poc després de la seva compra per WPP) i aviat va ser nomenat assessor de Jacques Delors, president de la Comissió Europea. La seva última etapa professional va transcórrer com a president executiu de l’AIMC, el gran projecte col·laboratiu espanyol per al mesurament d’audiència, i propietària de l’EGM, estudi que havia col·laborat a crear molts anys abans i que va ser bàsic per professionalitzar la publicitat a Espanya.

Simultàniament, mai va deixar de practicar la docència i impulsar-la, en una extensa llista de col·laboracions entre les quals destaca el ser professor de màrqueting de l’Escola Superior de Publicitat, i la seva successora la Facultat de CC. de la I. de l’UCM, així com director de cursos d’avantguarda a l’UIMP.

Des del 1980 va desenvolupar també una important activitat com a traductor i editor de llibres de matèria publicitària des de les seves pròpies editorials, Eresma i Celeste. Gràcies a ell es van conèixer a Espanya alguns dels grans títols de la publicitat mundial.

Va ser president d’AEAP del 1981 al 1987 i com a tal va donar llum verda al festival publicitari que avançant en el temps seria El Sol. Va ser promotor, impulsor i primer president de l’Acadèmia de la Publicitat.

Patriarca i mirall

Julián Bravo ha sigut el gran patriarca de la publicitat espanyola i mirall on mirar-se de diverses generacions de publicitaris de totes les especialitats, no només per la seva preparació i excel·lència, sinó per la seva generositat i dedicació a la publicitat.

Notícies relacionades

En un comunicat oficial, l’Acadèmia de la Publicitat lamenta «la terrible pèrdua». «Ens sentim hereus del que ell va iniciar al crear aquesta institució fa 12 anys i que, com tantes coses que va emprendre, té una finalitat generosa: millorar la imatge de la publicitat com a instrument per activar l’economia i millorar el benestar de la societat mitjançant la comunicació eficaç entre les marques, les institucions i els ciutadans. Després de la seva desaparició quedem orfes del seu consell i clarividència, però ens comprometem, fins i tot més si es pot, a continuar fent que creixi aquest meravellós projecte que ell va començar».

El president de l’Acadèmia de la Publicitat, Pablo Alzugaray, transmetent el sentir de tota la seva junta directiva, va apuntar que «avui la tristesa és tan infinita com inevitable, però ens consola saber que el Julián continuarà sent el referent dels referents, perquè la seva intel·ligència i generositat són atemporals i el seu llegat el transcendeix».

Temes:

Publicitat